TARLA BİTKİLERİ BÖLÜMÜ (LİSANS)
DERS İÇERİKLERİ
1.YARIYIL (1. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)
TRD111 TARIM
DEONTOLOJİSİ (2-0) 2 AKTS:3
Ziraat
mühendisliğinin tanımı ve kapsamı, Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri,
Etik kavramı, İş ahlakı, Mühendis ve mimarların mesleki davranış kuralları,
Etiğin sınıflandırılması, Tarım etiği, Sürdürülebilir tarım ve girdi kullanımı
 
Yardımcı Ders Kitabı :
·        
Dersi veren öğretim
üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar
 
2.YARIYIL (1. SINIF-BAHAR DÖNEMİ)
TEK108 TARIMSAL EKOLOJİ (2-0) 2 AKTS:4
Ekolojinin tanımı ve inceleme konuları, karbon döngüsü,
azot döngüsü, su döngüsü, fosfor döngüsü, çevre faktörleri, klimatik faktörler,
ışık faktörü, farklı ışıklanmanın bitkinin morfolojik ve fizyolojik özellikleri
üzerine etkisi, kısa gün, uzun gün ve nötr gün bitkileri, sıcaklık faktörü,
yağış faktörü, yağış şekilleri, edaphik faktörler, biotik faktörler, atmosfer,
hava hareketleri, rüzgar, rüzgar çeşitleri
Ders Kitabı : Ekoloji, Prof. Dr. Didar ESER, Prof. Dr. Hasan Hüseyin GEÇİT,
Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 1584.
Yardımcı Ders Kitabı :
·        
Dersi veren öğretim
üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar
 
TRB112 TARLA
BİTKİLERİNE GİRİŞ(3+0) 3 AKTS: 5
Tarla bitkilerini tanımak ve öğrenmek. Baklagil ve buğdaygil yem bitkileri
hakkında güncel bilgiye sahip olmak. Yem bitkileri yetiştiriciliğinin
esaslarını öğrenmek. Doğal yenilenebilir kaynaklarımız olan çayır meralardan
yaralanırken vejatasyon, toprak ve diğer kaynaklara zarar vermeden maksimum
hayvansal üretimi arttırmayı öğrenmek. Tahıllar ve Yemeklik tane baklagilleri
tanımak, serin ve sıcak iklim tahılları hakkında güncel bilgiye sahip olmak.
Tahıl yetiştiriciliğinin esaslarını öğrenmek. Endüstri bitkilerini tanımak ve
öğrenmek, endüstri grubundaki bitkiler hakkında güncel bilgileri öğrenmek,
endüstri bitkileri yetiştiriciliği esaslarını öğrenmek.
Ders Kitabı:
·        
Genel Tarla Bitkileri Ders notu (Basılmamış)
 
Yardımcı Ders Kitabı:
 - Dersi veren öğretim üyesinin ders notları,
     önerilen kaynak kitaplar
 
3.YARIYIL (2. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)
BİF211 BİTKİ FİZYOLOJİSİ (2+0) 2 AKTS:
4
Bitki
fizyolojisine giriş, Su ve hücre ilişkisi, Suyun alınması ve taşınması, Tarla
Bitkilerinde su kaybı, Bitki besin elementleri alımı ve taşınması, Tarla
Bitkilerinde fotosentez ve etkili faktörler, Tarla bitkilerinde solunum ve
etkili faktörler, Tarla bitkilerinde 
vejetatif büyüme, generatif büyüme, Tohum ve meyve oluşum fizyolojisi,
Bitki hormonları, Tarla bitkilerinde stres fizyolojisinin tanımlanması
Ders Kitabı:
·        
Kacar,
B., A.V. Katkat ve Ş. Öztürk, Bitki Fizyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Nobel
Yayın No: 848, Ankara, 2006, 563s.
·        
İlbaş,
A. İ., Bitki Fizyolojisi Laboratuvar Kılavuzu, Hatiboğlu Yayınevi, Hatiboğlu
Yayınları: 133, Yüksek Öğretim Dizisi: 46, ISBN 975-8322-11-7, Ankara,
2004,  149s.
·        
Çağatay,
M., Kültür Bitkilerinin beslenme Fizyolojisi, Ankara Üniversitesi Ziraat
Fakültesi Yayınları;No.414.Ders Kitabı;No.141, Ankara, 1970, 104s.
·        
Hamsan,
M., Bitki Metabolizma Fizyolojisi, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından;Sayı.
1743. Fen Fakültesi;No.112, İstanbul, 1972, 307s.
·        
Hopkins,
W.G.,IntroductiontoPlantPhysiology, New York:JohnWileyandSons, 1999, 512p.
·        
Dersi
veren öğretim üyesinin ders notları
 
BSM203 TARIM
MAKİNALARI(3+0) 3 AKTS: 4
Tarımda
makinalaşmanın gelişimi; enerji ve tarım; motorlar; traktörler; toprak işleme
alet ve makinaları; ekim, dikim, gübreleme ve bakım makinaları, sulama
makinaları, tarımsal savaş makinaları, hasat-harman makinalarının kullanım
amaçları kullanımları hakkında gerekli bilgileri vermek.
Ders Kitabı: 
 - ERDOĞAN, D., 2005. Tarım Makinaları. Ankara
     Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Yayın No: 1548, Ders Kitabı: 501, Ankara
     Üniversitesi Basımevi, 142 s., Ankara.
 
Yardımcı Ders Kitabı :
 - Dersi veren öğretim üyesinin ders notları,
     önerilen kaynak kitaplar
 
 TRB121TARLA TARIMI (3+2) 4 AKTS: 7
Tarımın tanımı,
tarımın tarihsel gelişimi, Tarla tarımının genel esasları, toprak işleme
yöntemleri, tohum, ekim-dikim yöntemleri, gübreler ve gübreleme teknikleri,
sulama, ekim nöbeti sistemleri, ön-bitki, ardıl-bitki, nadas, ana ürün, ikinci
ürün, ara ürün, hasat-harman işlemleri vb. konuları içermektedir.
Ders Kitabı:
·        
Ceylan,
A.1994. Tarla Tarımı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 491,520
s. 
·        
Sencar
Ö., Gökmen S., Yıldırım A., Kandemir N. 1997. Tarla Bitkileri Üretimi.
Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fak. Yayınları:3 Tokat. 
·        
Gencer
O. 1995. Genel Tarla Bitkileri. ÇÜ Ziraat Fak. Ders Kitabı No: 42, 
·        
Adana.Dersi
veren öğretim üyesinin ders notları
  
4.YARIYIL (2. SINIF-BAHAR DÖNEMİ)
GEN216 GENETİK  (3+0) 3 AKTS: 4
Genetik dersi
içeriğinde öğrencilere temel genetik kavramları öğretmek, Mendel genetiğini ve
modern genetiği tanıtarak ileri genetik konularını anlayabilecek temel
hazırlamak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda genetiğe giriş, kalıtım materyalinin
tanıtılması, kromozom ve kalıtım, hücrenin yapısı bölünmesi ve döngüsü, genin
yapısı ve fonksiyonu,  Mendel genetiği,
Mendel genetiğinden sapmalar, eşey oluşumu, bağlantı ve rekombinasyon,
rekombinant DNA teknolojisi, mutasyonlar, kromozom mutasyonları, kantitatif
genetik, populasyongenetiği  konuları
işlenmektedir.
Ders Kitabı:
·        
Yıldırım
A., Kandemir N., Karadağ Sakin M A., 2010. GENETİK. Nobel Yayın Dağıtım
Tic.Ltd.Şti. 270 S.
Yardımcı Ders Kitabı:
·        
Dersi
veren öğretim üyesinin ders notları
 
TRB118 TOHUMCULUK BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ
(3+2) 4 AKTS:4
Tarımsal
üretimde tohumluk önemli bir girdi olarak son yıllarda teknolojik bir ürün
niteliği kazanmıştır.  Tohumluklar ar-ge
çalışmaları (çeşitli ıslah çalışmaları) sonunda ortaya konmakta, tarımsal bir
ürün olarak çoğaltılıp işlenmekte, pazarlanması özel bilgi ve beceri
istemektedir. Yeni bir bitki oluşturma şansına sahip her türlü canlı materyale
tohumluk denir. Genel anlamda, üretimde kullanılan tohum dediğimiz generatif
organla; çelik, yumru, rizom, stolon, soğan, yaprak, çok sayıda doku kültürü
materyali gibi vejetatif organların tamamı tohumluk olarak kabul edilmektedir.
Bugün bitkisel üretimde üreticilere-yetiştiricilere sunulan tohumlukların
üretilmesi aşamasında yapılan her türlü tarla, sera ve laboratuar kontrolleri,
tescil işlemleri, ambalajlanması, depolanması ve pazara sunulması tohumluk
ürününün teknolojisi olarak değerlendirilmektedir. Tohumluk teknolojisinde
işlemler özel sektör ve kamu sektörünün başta üretim aşamasında olmak üzere ve
tohumluk hazırlamada çok sayıda kontrol ve gözlemlerin yasalar çerçevesinde
yapılmasıyla sürdürülmektedir.
 
Ders Kaynakları
:
·        
Tohumluk
Standartları ve Uygulama Esasları. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve
Kontrol Genel Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü,
190 s., Ankara.
·        
Tarla
Kontrol Prensipleri ve Formlar. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve
Kontrol Genel Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 72
s., Ankara.
·        
Eser,
B.,  Saygılı, H., Gökçöl,  A., 
İlker, E. 2005 (Editörler). Tohum Bilimi ve Teknolojisi. Ege  Üniversitesi, Tohum Teknolojisi Uygulama ve
Araştırma Merkezi Yayın No.3, Cilt I ve Cilt II 
908 s., Bornova - İzmir.
·        
Sağsöz,
S. 1995. Tohumluk Bilimi. Atatürk Üniversitesi Yayınları No. 677, Ziraat
Fakültesi yayınları No. 302, 299 s., Erzurum.
·        
Şehirali,
S. 1989. Tohumluk ve Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, 330 s., Ankara.
 
5.YARIYIL (3. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)
TRB301 TOHUMLUK KONTROL VE
SERTİFİKASYONU (2+2) 3 AKTS:4
Tohum
sertifikasyonunun tanımı ve sertifikasyona neden ihtiyaç olduğu anlatılacaktır.
Tohum sertifikasyon sisteminin özellikleri. Sertifikasyon aşamaları.
Sertifikasyon kontrolünün yapılması için gerekli koşullar. Tohum üretiminde
tarla kontrol zamanları ve kontrol sayısının belirlenmesi. Tohumluk üretiminde
tarla gözlemlerinde incelenecek özellikler. Tarla gözlemlerinin sonuçlarının
değerlendirilmesi. Tohumluk örnek alma yöntemleri. Tohum gücü özellikleri ve
tohum gücü testleri. Tohumluk ithal ve ihracatındaki yasal işlemler ve bunların
uygulanma durumları ayrıntılı olarak anlatılacaktır.
Ders Kaynakları
:
 
·        
Anonim,
2004 a.  Tohumluk Standartları ve
Uygulama Esasları. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel
Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 190 s., Ankara.
·        
Anonim,
2004 b.  Tarla Kontrol Prensipleri ve
Formlar. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü,
Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 72 s., Ankara.
·        
Eser,
B.,  Saygılı, G., İlker, E. 2005
(Editörler). Tohum Bilimi ve Teknolojisi. Ege 
Üniversitesi, Tohum Teknolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayın
No.3, Cilt I ve Cilt II  908 s., Bornova
- İzmir.
·        
Sağsöz,
S. 1995. Tohumluk Bilimi. Atatürk Üniversitesi Yayınları No. 677, Ziraat
Fakültesi yayınları No. 302, 299 s., Erzurum.
·        
Şehirali,
S. 1989. Tohumluk ve Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, 330 s., Ankara.
 
TRB303 BUĞDAYGİL YEM BİTKİLERİ
(2-2) 2 AKTS: 3
Bu dersin amacı, yem bitkileri içerisinde önemli ürün
gruplarından birisini oluşturan buğdaygil yem bitkilerini tanıtmak ve
öğrencileri öğrenmelerini sağlamak, buğdaygil yem bitkisi cinsleri hakkında
güncel bilgi vermek, buğdaygil yem bitkileri yetiştiriciliğinin esaslarını
öğretmek, buğdaygil yem bitkileri tarımının hayvancılıktaki önemi, ülke ve
dünya ekonomisine katkısı hakkındaki bilgileri öğrencilere
kazandırmak,buğdaygil yem bitkilerinin önemi, yayılma alanları, morfolojileri,
teşhis, tanı ve sınıflandırılmaları, zirai özellikleri ve ekonomik önemlerinin
yanında ekonomik öneme sahip olan buğdaygil yem bitkilerinin toprak hazırlığı
ekim, gübreleme, bakım, hasat ve yararlanma şekilleri gibi konuları öğrencilere
aktarmaktır. 
Ders Kitabı:
·        
Elçi,
Ş. 2005. Baklagil ve BuğdaygilYembitkileri, Mart Matbaası, İstanbul.
 
 TRB305 NİŞASTA VE ŞEKER
BİTKİLERİ (3+0) 3 AKTS: 3
Ekonomik
öneme sahip nişasta ve şeker bitkilerinin bitkisel ve tarımsal özellikleri,
ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri ve ıslahı konularında öğrencilere
temel bilgileri ve becerileri kazandırmak Türkiye’de nişasta ve şeker bitkileri
olarak bilinen veya kullanılan patates, tatlıpatates, yerelması ve şekerpancarı
bitkilerinin üretim verileri; insan ve hayvan beslenmesindeki yerleri ile
sanayi hammaddesi olarak kullanımları; bitkisel özellikleri; iklim ve toprak
istekleri; yetiştirme teknikleri; hasat sonrası fizyolojileri ve depolanması;
çeşit ıslah yöntemleri konularında öğrencilere bilgi aktarmak
Ders Kitabı:
 
·        
Nişasta
ve Şeker Bitkileri  Yazar(lar)      Celal ER 
Serkan URANBEY Yayın No: 1504 Ankara Üniv. Ziraat Fak. Vakfı Yayınları
No:4, Ankara.
 
·        
Ders
koordinatörü tarafından hazırlanan basılı ve elektronik ortamdaki ders sunusu.
 
TRB 307 BİTKİ ISLAHININ GENETİK VE
SİTOGENETİK İLKELERİ (2+2)3 AKTS: 3
Derste temel
genetik, sitogenetik, kalitatif genetik, kantitatif genetik, kalıtım derecesi,
heterosis, poliploidi ve tipleri, mutasyon, kısırlık ve uyuşmazlık tipleri ve
temel bitki ıslahı konuları ele alınmaktadır. 
Ders kitabı:
·        
Sleper,
D. A andPoehlman, M. J. 2006. BreedingFieldCrops. BlackwellPublising. 
 
Yardımcı Ders Kitabı:
·        
Dersi
veren öğretim üyesinin ders notları
 
TRB309 TIBBİ VE AROMATİK BİTKİLER (2+1)
3 AKTS: 2
Tıbbi Bitkilerin Tarihi
Gelişimi, Tıbbi Bitkilerin Dünyadaki ve Türkiye’deki önemi, Tıbbi Bitkilerin
sınıflandırılmaları, Tıbbi Bitkilerin Ekolojik istekleri, tıbbi ve aromatik
bitkilerin tarımı, hasatı ve kurutulması, sekonder bitki metabolitleri ve
varyabilite
Ders Kitabı :
·        
Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No: 51 Tıbbi Ve Aromatik Bitkiler
Bilimi ve Teknolojisi Kitabı
 
Yardımcı Ders Kitabı :
·        
Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar
 
 
5. YARIYIL SEÇMELİ DERSLER
TRB317 ALLELOPATİ (3-0) 3 AKTS:4
Allelopatiye giriş,
Allelokimyasallar, Bitki böcek etkileşiminde allelokimyasalların rolü,
Allelokimyasallardan faydalanma yolları, Yonca saponinleri ve allelopati, Orman
bitkilerinde allelopati, Turpgil bitkiler ve allelopati, Güvercin bezelyesi ve
kadife baklanın allelopatik etkisi,Mimosa ve llex bitkilerinin allelopatik
etkileri,Tayvan’da allelopatik çalışmalar, Azot fiksasyonu ve nitrifikasyonu
üzerine allelopatik etkiler,Bitkiler arası allelopatik etkileşimler
Ders Kitabı : 
·        
Kocaçalışkan, İ., 2006. Allelopati, Bizim Büro Basım Yayın,
SELANİK CAD. NO:18 D:12 / KIZILAY/ ANKARA.
Yardımcı Ders Kitabı :
 - Dersi veren öğretim üyesinin
     ders notları, önerilen kaynak kitaplar
 
TRB321 SÜRDÜRÜLEBİLİR TARIM (3+0) 3
AKTS: 4
Tarım, çevre,
tarımdan kaynaklanan çevre kirliliği, sürdürülebilir tarım kavramı,
sürdürülebilir tarım kavramının temel bileşenleri, sürdürülebilir tarım
uygulamaları, sürdürülebilir tarım teknikleri, iyi tarım ve organik tarım
uygulamaları, yasal düzenlemeler ve sertifikalandırma
Ders Kitabı:
·        
Ekolojik
(Organik, Biyolojik) Tarım. U. Aksoy, A. Altındişli, Ekolojik Tarım
Organizasyon Derneği, Bornova-İzmir, 1998.
·        
Sürdürülebilir
Tarım Konusunda Yayınlanmış tez ve makaleler.
Yardımcı Ders Kitabı:
·        
Dersi
veren öğretim üyesinin ders notları
 
TRB323
ÇİM ALANLARI TESİS VE AMENAJMANI (Seç.) (3-0) 3 AKTS: 4
 
Çim
bitkileri yetiştiriciliğinin tarihçesi, açık yeşil alanların önemi, çim
bitkilerinin genel morfolojik özellikleri, çim alanlarının yapımında kullanılan
bitkiler, çim bitkilerinin ekolojisi, çim tesisi öncesi toprak ve tohum yatağı
ile diğer alt yapının hazırlanması, çim bitkilerinin üretimi, çim ekimi ve
biçim süreçlerini kapsayan yetiştirme tekniği esasları, çim tesisi sonrası
bakım işlemleri.
 
Ders Kitabı: 
 - Açıkgöz,
     E., 1994. Çim Alanlar Yapım ve Bakım Tekniği. Çevre Ltd. Şti. Yayınları:
     4, 1. Baskı, Bursa, 203s. 
 
Yardımcı Ders Kitabı: 
 - Ders
     koordinatörü tarafından hazırlanan ders notları, elektronik ortamdaki ders
     sunusu, çim tesisi konularında yapılan araştırma makaleleri örnekleri
6.YARIYIL (3. SINIF-BAHAR DÖNEMİ)
TRB 304 TARLA BİTKİLERİNDE ORGANİK
TARIM(3+0) 3 AKTS: 3
Organik tarımın
tanım ve kapsamına ilişkin görüş ve yaklaşımlar, organik tarımda yeni ürün
desenleri ve ekim nöbetleri karşılaştırılarak, konvansiyonel tarımla organik
tarımın değişik yönlerden karşılaştırılmasına yönelik bilgiler, organik tarım
ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de organik tarım, organik tarımın genel kuralları,
organik tarımda yetiştirme teknikleri, organik tarımda tarla bitkileri konuları
işlenecektir. organik tarımın temel esasları ve önemi, organik tarımda
tarım-çevre ilişkisi, organik ve konvansiyonel tarım arasındaki farkları,
organik gübreler, organik tarımda hastalık, zararlı ve yabancı otların kontrolü
ile biyolojik mücadele yöntemleri, organik Tarımda Yetkili Kontrol ve
sertifikasyon firmalarının faaliyetleri konularında bilgiler.
Ders Kitabı;
 - Uygun, A. ve Ahmet Altındişli;
     1999. Ekolojik Tarım Ürünleri Üretimi, İhracatı ve Geliştirme Olanakları.
     İstanbul Ticaret Odası (ITO) yayınları. Yayın No: 70 İSTANBUL
 
  
   | Çakmakçı,
       R., vd., 2005; Organik Tarım. Atatürk Ün. Ofset Tesisleri. ERZURUM.Er,
       C. (Derleyen), 1998; Organik tarım Ders Notları. Roto. Ank. Ün.Fen
       Bilimleri Enst. Tarla Bitkileri Anabilim Dalı. ANKARA. | 
 
  
 
  
  TRB306
 BAKLAGİL YEM BİTKİLERİ (2+2) 3 AKTS: 4
 Baklagil
 yem bitkilerinin tarımsal özellikleri ve ekonomik önemleri, baklagil yem
 bitkilerinin sistematikteki yeri, baklagil yem bitkilerinin genel morfolojik
 özellikleri, önemli baklagil yem bitkileri (Yaygın yonca, sarı çiçekli yonca,
 şerbetçi otu yoncası, melez yonca, korunga, yaygın fiğ, macar fiği, koca fiğ,
 burçak, tüylü fiğ, diğer fiğ türleri, yem baklası, çayır üçgülü, ak üçgül,
 melez üçgül, Anadolu üçgülü, İskenderiye üçgülü, yer altı üçgülü, kırmızı
 üçgül, çilek üçgülü, Kafkas üçgülü, Gelemen üçgülü, sarı taşyoncası, ak
 taşyoncası, gazal boynuzu, yem bezelyesi, geven, taçotu, çemen, acı bakla, yem
 börülcesi, japon üçgülü, kudzu, krotalarya cinsi)’nin; tarımsal özellikleri,
 ekolojik istekleri, toprak hazırlığı-ekim-hasat süreçlerini kapsayan
 yetiştirme tekniği esasları, kullanım alanları, hastalık ve zararlıları.
  
 Ders Kitabı: 
 
  - Manga, İ.,
      Acar, Z., Ayan, İ., 2003. BaklagilYembitkileri. Ondokuz Mayıs
      Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No: 7 (Genişletilmiş II.
      Baskı), Samsun,451s.
 
 
  - Elçi,
      Ş.,Açıkgöz, E. Baklagil (Leguminosae) ve Buğdaygil (Gramineae)
      Yembitkileri Tanıtma Kılavuzu. Afşaroğlu Matbaası. 
 
 
  - Açıkgöz,
      E., 2001. Yem Bitkileri. Yenilenmiş 3. Baskı, Uludağ Üniversitesi
      Güçlendirme Vakfı Yayın No: 182, VİPAŞ Aş Yayın No: 58, Bursa, 584s.  
 
  TRB308 YEMEKLİK TANE BAKLAGİLLER (2-2) 3
 AKTS:4
 Yemeklik tane
 baklagillerin önemi, Türkiye’de ve Dünyada üretim durumu, Nodül oluşumu, Nodül
 oluşumuna etki eden faktörler, Biyolojik Azot Fiksasyonu, Azotun Bitkiler için
 önemi, Biyolojik Azot fiksasyonunu etkileyen faktörler, Fasulye
 yetiştiriciliği ve ıslahı, Börülce yetiştiriciliği ve ıslahı, Nohut
 yetiştiriciliği ve ıslahı, Mercimek yetiştiriciliği ve ıslahı, Bakla
 yetiştiriciliği ve ıslahı, Bezelye yetiştiriciliği ve ıslahı
 Ders Kitabı : 
 ·        
 Sepetoğlu, H. 1994. Yemeklik Tane Baklagiller, Ege Üniversitesi
 Ziraat Fakültesi Yayınları Ders Notları: 24/3, Bornova/İzmir.
  
 ·        
 Şehirali, S. 1988. Yemeklik Dane Baklagiller, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi
 Yayınları:1089, Ankara.
 Yardımcı Ders Kitabı :
 ·        
 Dersi veren öğretim
 üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar
   
 TRB310   KEYF BİTKİLERİ (2+1) 2 AKTS: 3  
 Tütün, Haşhaş,
 Çay, Keten, Kenevir, Şerbetçiotu ve Anason bitkilerinin botanik özellikleri,
 tarımı, kullanım alanları ve işleme teknolojileri konularını öğretmek
 Ders Kitabı:
 ·        
 Kevseroğlu,
 K., 2013. Keyf Bitkileri Ders Notları. 390 s. Samsun.
 ·        
 Er,
 C., Yıldız, M., 2007. Keyf Bitkileri. A.Ü. Ziraat Fakültesi, Yayın No:1555.
 239 s. Ankara.
  
 Yardımcı Ders Kitabı:
 ·        
 Dersi
 veren öğretim üyesinin ders notları
 TRB314 TARLA ÜRÜNLERİNİN
 STANDARDİZASYONU VE DEPOLANMASI  (3+0) 3
 AKTS: 3
 Tarla bitkilerinde
 uygulanan standartlar. Tarla bitkileri üretiminde standartlara uygun üretimin
 üreticiye, tüketiciye ve ekonomiye sağladığı faydalar. Ulusal ve uluslararası
 standartların tanımı.
 Kaynaklar:
 
  - http://www.tse.gov.tr
      Tüzük. T.C. Resmi Gazete (310799). Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve
      Yayın Genel Müdürlüğü, 31 Temmuz 1999. Sayı: 23772,Yürütme ve İdari
      Bölümü Sayfa 2-5.
- Anonymous, 2013. Ekonomik ve
      teknik dergi. TSE yayını.
Yardımcı Ders Kitabı:
 ·        
 Dersi
 veren öğretim üyesinin ders notları
 6.YARIYIL
 SEÇMELİ DERSLER
 TRB318 ENERJİ BİTKİLERİ
 (3+0) 3 AKTS: 3
 Dersin amacı enerji sağlayan başlıca bitkiler, bu bitkilerden
 elde edilen ürünlerin enerji kaynağı olarak kullanılması ve enerji kaynağı
 türlerinin elde edilme yöntemleri, kullanılması konularında öğrencilere temel
 bilgiler kazandırmaktır. Ders kapsamında bitkisel yağ üretiminde yararlanılan
 başlıca yağlı tohumlu bitkiler (aspir, hintyağı, kolza, soya, ayçiçeği vb),
 Nişasta ve selüloz üretiminde kullanılan bitkilerin üretim durumu, enerji
 kaynağı olarak kullanılması, biyodizel, bioetanol ve biyogaz’ın elde edilme
 yolları, enerji, enerjiye kolay erişim gibi konular anlatılmaktadır. Fosil
 yakıtlara alternatif bitkisel kaynaklı fosil yakıtların katılması zorunluluğu
 ve çevreye etkileri de anlatılmaktadır. Enerji bitkilerinin iklim istekleri
 Türkiye’de yetişme olanakları hakkında genel bilgiler verilmektedir.
 Ders Kitabı:
 
  - Dersi
      veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar 
 
 TRB324 DOKU KÜLTÜRÜ LAB. TEKNİKLERİ
 3+0) 3 AKTS:3
 Giriş (Bitki
 Doku Kültürleri hakkında genel bilgi Bitki doku kültürü nedir? Bitki doku
 kültürlerinde kullanılan genel terimler Bitki doku kültürü teknikleri Bitki
 doku kültürünün avantajları Doku kültürü işlemlerinin aşamaları Bitki doku
 kültürü çalışmalarına başlarken dikkat edilmesi gereken konular nelerdir?
 Sterilizasyon teknikleri Çalışma ortamının sterilizasyonu Besin ortamlarının,
 alet ve ekipmanların sterilizasyonu - Otoklav ve buhar sterilizasyonu - Filtre
 sterilizasyonu - Mikrodalga sterilizasyonu Bitki materyallerinin yüzey
 sterilizasyonu Sterilizasyon için genel prosedür Laboratuvarda kullanılan
 cihazlar), Başlangıçtan günümüze doku kültürü çalışmalarındaki gelişmeler,
 Kültür yapma tekniği, Besin ortamları ve hazırlanmaları, Bitkisel özdeklerin
 seçimi, alımı ve aseptik işlemler, Sterilizasyon Teknikleri, Kültür şartları,
 Bitki Doku Kültürü Yöntemleri (Kallus ve Hücre Kültürü, Meristem Kül-türü,
 Anter Kültürü, Protoplast Kültürü, Embriyo Kültürü), Organogenesis ve
 Embriyogenesis hakkında bilgi ve uygulama yapılmasını kapsamaktadır.
 Ders Kaynakları :
 
  - Babaoğlu,
      M., Gürel, E., Özcan S., Bitki Biyoteknolojisi (PlantBiotechnology)”Doku
      Kültürü Uygulamaları” (Vol 1. TissueCultureandits Applications), S.Ü.
      Vakfı Yayınları, ISBN: 975-6652-04-7, (2001). 
- Özcan
      S., Gürel, E., Babaoğlu, M., Bitki Biyoteknolojisi
      (PlantBiotechnology)”Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları”(vol.2.
      GeneticEngineeringandits Applications) ISBN: 975-6652-05-5, (2001). 
- Koblitz,
      H. , Zell- undGewebezüchtungbeiPflanzen, GustavFischerVerlag Stuttgart
      (1972). 
- Butcher,
      D.N.,Ingram, D.S., PlantTissueCulture, by Edward Arnold Limited, ISBN:
      0713125586, (1976).
 
  7.
 YARIYIL (4. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)
  TRB401
 ÇAYIR MERA YÖNETİMİ       (3+0) 3 AKTS: 4
 Tarihçe,
 çayır, mera ve yayla tanımları, sınıflandırmaları; çayır yönetimi, mera
 yöntemi kavramlarının açıklanması; mera kullanımının temel ilkeleri; çayır
 mera kültürleri ile tarla tarımı sistemleri arasındaki farklılıklar;
 istatistiklerle Dünyada ve Türkiye’de çayır mera alanlarının durumu, kaba yem
 karşılama potansiyeli; çayır meraların önemi ve işlevleri, sorunları; çayır
 mera kültürünün bitki fizyolojisi ile ilişkisi (Diğer bilim dalları ile
 ilişkisi, fotosentez, yaprak alanı, depo organları, yedek besin maddeleri,
 bitkilerde büyüme kinetiği, büyüme, otlatma ve biçmenin büyüme üzerine
 etkileri, biçme veya koparmanın bitki üzerindeki etkileri); çayır mera
 bitkilerinin üreme ve yayılma biyolojileri (Üreme şekilleri ve bunun
 faydalanma tekniği yönünden önemi; yayılma şekilleri ve bunun faydalanma
 tekniği yönünden önemi); çayır mera kültürünün bitki ekolojisi ile ilişkisi
 (Bitki ekolojisi, ekolojik faktörler, bitki ekolojisinin çayır mera
 idaresindeki önemi, klimaks vejetasyonun teşekkülü-primersüksesyon,
 vejetasyonun gelişmesi, klimaks vejetasyonun bozulması-bozulmaya etki eden
 faktörler, sekondersüksesyon-klimaks vejetasyonun değişmesi, değişim
 safhaları, azalan bitkiler-çoğalan bitkiler-yabancı otlar, mera durumu);
 vejetasyon çalışmalarında uygulanan yöntemler; çayır alanlarından faydalanma ve
 bunların bakımı; meralardan faydalanma ve bunların bakımı; çayır ve meralarda
 yabancı ot sorunu ve mücadele yöntemleri; çayır ve meraların gübrelenmesi;
 suni çayır mera tesisi; Türkiye’de, çayır ve meralarda yapılan çalışmaların
 araştırma bulguları ile değerlendirilmesi
  
 Ders Kitabı: 
 
  - Altın,
      M.,Gökkuş, A., Koç, A., 2011. Çayır ve Mera Yönetimi (1. Cilt, Genel
      İlkeler). T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Üretim ve
      Geliştirme Genel Müdürlüğü, Baskı ve Cilt: Onur Grafik, Ankara, 376s. 
- Altın,
      M.,Gökkuş, A., Koç, A., 2011. Çayır ve Mera Yönetimi (2. Cilt, Temel
      İlkeler). T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Üretim ve
      Geliştirme Genel Müdürlüğü, Baskı ve Cilt: Onur Grafik, Ankara, 314s. 
- Gençkan,
      M.S., 1985. Çayır-Mer’a Kültürü Amenajmanı Islahı. Ege Üniversitesi
      Ziraat Fakültesi Yayınları No: 483, Ege Üniversitesi Basımevi,
      Bornova-İzmir, 655s. 
- Bakır, Ö.,
      1987. Çayır-Mer’a Amenajmanı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi
      Yayınları: 992, Ders Kitabı: 292, Ankara, 362s.
 
 Yardımcı Ders Kitabı: 
 
  - Ders
      koordinatörü tarafından hazırlanan ders notları, elektronik ortamdaki
      ders sunusu
 
  TRB403 LİF BİTKİLERİ (2+2) 3 AKTS: 4
 Lif
 bitkilerinin tarihi, gelişimleri, ekonomik önemi, kullanım alanları, lif
 bitkilerinin elde edilme yöntemleri, lif bitkilerinin bitkisel ve tarımsal
 özellikleri, lif kalite özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme
 teknikleri, verim ve kalitelerinin artırılması ve lif bitkileri ıslahı
 konularında temel bilgiler öğrencilere teorik ve uygulamalı olarak
 anlatılmaktadır.
   Ders Kitabı:
 ·        
 Mert, M, 2017. Lif Bitkileri, Nobel Akademik Yayıncılık,
 Yayın No: 1734, Ankara.
 ·        
 Dersi
 veren öğretim üyesinin ders notları
  
 TRB405 BİTKİ ISLAHI    (3+0) 3 AKTS: 4
 Bitki ıslahının
 temel ilkeleri, bitkilerde üreme sistemleri, kalıtım,kısırlık, uyuşmazlık, kendine
 ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri, hastalıklara
 dayanıklılık ve mutasyon ıslahı, biotik ve abiyotik streslere dayanıklılık
 ıslahı, serin iklim tahılları, sıcak iklim tahılları, yemeklik tane
 baklagiller, nişasta-şeker bitkileri, yağ bitkileri, lif bitkileri, yem
 bitkileri ıslah yöntemleri konularındaki temel bilgiler öğrencilere teorik
 olarak anlatılmaktadır. 
  
 Ders Kitabı:
 ·        
 Şehirali, S, Özgen, M., 2007. Bitki Islahı, Ankara
 Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, Yayın No: 1553, Ankara.
 ·        
 Carena,
 M. J., 2009. Handbook of PlantBreeding, Cereals. North Dakota
 StateUniversity,Department of PlantSciences. 
 ·        
 file:///C:/Users/dell/Downloads/9780387722948-t1.pdf
 ·        
 Dersi
 veren öğretim üyesinin ders notları
  
  TRB407
 SERİN İKLİM TAHILLARI (2+2)3 AKTS:4
 Tahılların
 ekonomik önemi ve adaptasyonları, danenin, çimlenmenin, vegetatif ve generatif
 gelişmenin morfoloji ve fizyolojisi, ürün depolama ve standardizasyonuna
 ilişkin karşılaştırmalı bilgiler, buğday, arpa, yulaf, çavdar ve tritikaleden oluşan
 serin iklim tahıl cinslerinin ekonomik önemi, kökeni ve taksonomisi, tescili,
 çeşitlerin tanımı, iklim ve toprak istekleri, yetiştirme teknikleri, (ekim
 nöbeti toprak işleme, gübreleme,ekim, tohumluk, bakım, hasat harman), hastalık
 ve zararlıları ürün standardizasyonu ve değerlendirilmesi. 
 Ders Kaynakları :
 
  - Elçi,
      Ş.,Kolsarıcı, Ö. ve Geçit, H.H. 1994. Tarla Bitkileri (2. Baskı). Ankara
      Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı. Yayın no:1385, Ders
      kitabı:399, Ankara.
- Kün,
      E. 1988. Serin İklim Tahılları. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Ders kitabı,
      Yayın no: 1032. Ders kitabı:299. Ankara.
- Yürür,
      N. Serin İklim Tahılları. 1994. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fak. Ders
      Kitabı Yayın No:7-030-0256.s:250. Bursa
- Quısenberry,
      K.S.,Reitz, L.P. 1967.WheatandWheatImprovemet. AmericanSociety of
      Agronomy. 560 page. Madison, Wisconsin, USA 53711.
- Polunin,
      N. 1965. Wheat ( Botany, CultivationandUtilization) World Crops Boks.422
      page. New York.
 7. YARIYIL SEÇMELİ DERSLER
 TRB413 VEJETASYON ETÜD VE ÖLÇMELERİ
 (3+0+0)  AKTS: 4
 Mera (yapay,
 doğal, koyun, keçi, at, vadi, dağ vb), çayır (doğal, yapay, vadi,vb) yayla ve
 vejetasyonun tanımları, vejetasyon ölçme yöntemleri (şerit, lup, quadrat,
 foroğraf, gözle tahmin), mera alanlarında verimi belirleme teknikleri (biçme,
 tahmin, dolaylı yöntemler)
 Ders kitabı
 ·        
 Altın,
 M.,Gökkuş, A., Koç, A. 2005. Çayır Mera Islahı. T.C. Tarım ve Köy İşleri
 Bakanlığı. Çayır-Mera Yem Bitkileri ve Havza Geliştirme Daire Başkanlığı,
 Ankara.
 
  - Altın,
      M.,Gökkuş, A., Koç, A. 2011. Çayır ve Mera Yönetimi. . T.C. Tarım ve Köy
      İşleri Bakanlığı. Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara
 
 TRB415 BOYA BİTKİLERİ(3+0)3 AKTS: 4
 Bu derste; Boya bitkilerinin önemi ve tarihçesi, boya
 bitkilerinde üretim, boya bitkilerinin değerlendirilmesi, doğamızda yetişen
 önemli boya bitkileri, boya bitkilerinin yararlanılan organları, dünyada
 kültürü yapılan önemli boya bitkileri, ülkemizde kültürü yapılan önemli boya
 bitkileri, boyar maddelerin tanımı, boyar maddelerin önemi, boyama yöntemleri,
 boya bitkilerinin ekonomik önemi incelenecektir.
 Ders Kitabı :
 
  - Türkiye’de
      Yetişen Bazı Önemli Boya Bitkilerinin Üretim Teknikleri ve Elde Edilen
      Renklerin Haslık Dereceleri. Mustafa Demir 2006
Yardımcı Ders Kitabı: 
 
  - Dersi veren öğretim üyesinin
      ders notları, önerilen kaynak kitaplar
 
  TRB417 TARIMSAL PROJE HAZIRLAMA  (3+0) 3 AKTS: 4
 Proje fikri,
 proje kavramı arasındaki farklılık, iyi bir projenin özellikleri, proje
 döngüsü yönetimi, swot analizi, sorun analizi, hedef analizi, paydaş analizi,
 mantıksal çerçeve matrisi, proje çeşitleri, bütçenin oluşturulması, örnek
 projelerin sunumu ve tartışılması.
 Ders Kitabı:
 ·        
 Yurdakul,
 O., Proje Hazırlama ve Değerlendirme. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:
 147, Ders Kitapları Yayın No: A-48, Adana.
 ·        
 Rehber,
 E., Erkuş, A., 2007. Tarımda Proje Hazırlama. Uludağ Üniversitesi, 146 s.
 ·        
 Proje
 Planlama ve Proje Hazırlama Eğitimi Ders Notları.44 s.
 Yardımcı Ders Kitabı:
 ·        
 Dersi
 veren öğretim üyesinin ders notları
   
 8.YARIYIL (4.SINIF-BAHAR
 DÖNEMİ)
 TRB402 YAĞ BİTKİLERİ(3+0)
 3 AKTS: 4
 Bu
 dersin amacı, ekonomik öneme sahip yağ bitkilerinin bitkisel ve tarımsal
 özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri ve ıslahı konularında
 öğrencilere temel bilgileri ve becerileri kazandırmaktır. Türkiye’de yağ
 bitkileri olarak bilinen veya soya, ayçiçeği, yerfıstığı, susam, kolza ve
 aspir vb. bitkilerinin üretim verileri; insan ve hayvan beslenmesindeki
 yerleri ile sanayi hammaddesi olarak kullanımları; bitkisel özellikleri; iklim
 ve toprak istekleri; yetiştirme teknikleri; hasat sonrası fizyolojileri ve
 depolanması; çeşit ıslah yöntemlerini öğrencilere öğretmektir.
 Ders Kitabı: 
 
  - Arıoğlu,
      H.H., 2007. Yağ Bitkileri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No:220, Adana
- Ders
      koordinatörü tarafından hazırlanan basılı ve elektronik ortamdaki ders
      sunusu.
 
 TRB408 SICAK İKLİM TAHILLARI (2+2)3
 AKTS:4
 Tahılların
 genel özellikleri ile serin ve sıcak iklim tahılları arasındaki başlıca
 benzerlik ve farklılıkları, Sıcak iklim tahıl cinsleri hakkında güncel
 bilgiler, Sıcak ikim tahıl yetiştiriciliğinin esasları nelerdirÇeltik, mısır,
 darı, (kocadarı, kumdarı, cin darı) ve kuşyemi tahıl cinslerinden her birinin
 ekonomik önemi, kökeni ve taksonomisi, kültür çeşitleri, adaptasyonları,
 yetiştirme teknikleri, ürün standardizasyon ve değerlendirmesi, hastalık ve
 zararlıları, genel ıslah amaç ve yöntemleri.
 Ders Kaynakları :
 
  - Emeklier,
      Y. 1994. Sıcak İklim Tahılları. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi
      Yayınları No: 1296, Ankara.
- Kün,
      E., 1986. Tahıllar II (Sıcak İklim Tahılları). Ankara Üniv. Ziraat Fak.
      Ders kitabı, Yayın No: 1360. Ders kitabı:394. Ankara.
- Elçi,
      Ş.,Kolsarıcı, Ö. ve Geçit, H.H. 1994. Tarla Bitkileri (2. Baskı). Ankara
      Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı. Yayın no:1385, Ders
      kitabı:399, Ankara.
- Olson,
      R.A.,andK.J.Frey, 1987. NutritionalQuality of CerealGrains :
      GeneticandAgronomicImprovement. AmericanSociety of Agronomy, Inc. # 28 in
      theseriesAgronomy, pps 511., Madison, Wisconsin, USA. 
- Sprague,
      G.F. andDudley, J.W. 1992.(Ed).CornandCornImprovement. AmericanSociety of
      Agronomy, Inc. Agronomy No.18, pps.986, USA. 
- Sürek,
      H. 2002. Çeltik Tarımı. Hasad Yayıncılık Ltd.Şti. Atlan Matbaası, 240 s.,
      Kadıköy- İstanbul Yardımcı Kaynaklar Anonim, 2001.
- Acaroğlu,
      M. 2003. Alternatif Enerji Kaynakları. Nobel Yayın Dağıtım, Adakale Sk.
      No.16/2, 342 s., Kızılay-Ankara.