Ders İçerikleri

TARLA BİTKİLERİ BÖLÜMÜ (LİSANS)

DERS İÇERİKLERİ

1.YARIYIL (1. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)

TRD111 TARIM DEONTOLOJİSİ (2-0) 2 AKTS:3

Ziraat mühendisliğinin tanımı ve kapsamı, Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri, Etik kavramı, İş ahlakı, Mühendis ve mimarların mesleki davranış kuralları, Etiğin sınıflandırılması, Tarım etiği, Sürdürülebilir tarım ve girdi kullanımı

 

Yardımcı Ders Kitabı :

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

 

2.YARIYIL (1. SINIF-BAHAR DÖNEMİ)

TEK108 TARIMSAL EKOLOJİ (2-0) 2 AKTS:4

Ekolojinin tanımı ve inceleme konuları, karbon döngüsü, azot döngüsü, su döngüsü, fosfor döngüsü, çevre faktörleri, klimatik faktörler, ışık faktörü, farklı ışıklanmanın bitkinin morfolojik ve fizyolojik özellikleri üzerine etkisi, kısa gün, uzun gün ve nötr gün bitkileri, sıcaklık faktörü, yağış faktörü, yağış şekilleri, edaphik faktörler, biotik faktörler, atmosfer, hava hareketleri, rüzgar, rüzgar çeşitleri

Ders Kitabı : Ekoloji, Prof. Dr. Didar ESER, Prof. Dr. Hasan Hüseyin GEÇİT, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 1584.

Yardımcı Ders Kitabı :

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

 

TRB112 TARLA BİTKİLERİNE GİRİŞ(3+0) 3 AKTS: 5

Tarla bitkilerini tanımak ve öğrenmek. Baklagil ve buğdaygil yem bitkileri hakkında güncel bilgiye sahip olmak. Yem bitkileri yetiştiriciliğinin esaslarını öğrenmek. Doğal yenilenebilir kaynaklarımız olan çayır meralardan yaralanırken vejatasyon, toprak ve diğer kaynaklara zarar vermeden maksimum hayvansal üretimi arttırmayı öğrenmek. Tahıllar ve Yemeklik tane baklagilleri tanımak, serin ve sıcak iklim tahılları hakkında güncel bilgiye sahip olmak. Tahıl yetiştiriciliğinin esaslarını öğrenmek. Endüstri bitkilerini tanımak ve öğrenmek, endüstri grubundaki bitkiler hakkında güncel bilgileri öğrenmek, endüstri bitkileri yetiştiriciliği esaslarını öğrenmek.

Ders Kitabı:

·         Genel Tarla Bitkileri Ders notu (Basılmamış)

 

Yardımcı Ders Kitabı:

  • Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

 

3.YARIYIL (2. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)

BİF211 BİTKİ FİZYOLOJİSİ (2+0) 2 AKTS: 4

Bitki fizyolojisine giriş, Su ve hücre ilişkisi, Suyun alınması ve taşınması, Tarla Bitkilerinde su kaybı, Bitki besin elementleri alımı ve taşınması, Tarla Bitkilerinde fotosentez ve etkili faktörler, Tarla bitkilerinde solunum ve etkili faktörler, Tarla bitkilerinde  vejetatif büyüme, generatif büyüme, Tohum ve meyve oluşum fizyolojisi, Bitki hormonları, Tarla bitkilerinde stres fizyolojisinin tanımlanması

Ders Kitabı:

·         Kacar, B., A.V. Katkat ve Ş. Öztürk, Bitki Fizyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Nobel Yayın No: 848, Ankara, 2006, 563s.

·         İlbaş, A. İ., Bitki Fizyolojisi Laboratuvar Kılavuzu, Hatiboğlu Yayınevi, Hatiboğlu Yayınları: 133, Yüksek Öğretim Dizisi: 46, ISBN 975-8322-11-7, Ankara, 2004,  149s.

·         Çağatay, M., Kültür Bitkilerinin beslenme Fizyolojisi, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları;No.414.Ders Kitabı;No.141, Ankara, 1970, 104s.

·         Hamsan, M., Bitki Metabolizma Fizyolojisi, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından;Sayı. 1743. Fen Fakültesi;No.112, İstanbul, 1972, 307s.

·         Hopkins, W.G.,IntroductiontoPlantPhysiology, New York:JohnWileyandSons, 1999, 512p.

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

 

BSM203 TARIM MAKİNALARI(3+0) 3 AKTS: 4

Tarımda makinalaşmanın gelişimi; enerji ve tarım; motorlar; traktörler; toprak işleme alet ve makinaları; ekim, dikim, gübreleme ve bakım makinaları, sulama makinaları, tarımsal savaş makinaları, hasat-harman makinalarının kullanım amaçları kullanımları hakkında gerekli bilgileri vermek.

Ders Kitabı:

  • ERDOĞAN, D., 2005. Tarım Makinaları. Ankara Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Yayın No: 1548, Ders Kitabı: 501, Ankara Üniversitesi Basımevi, 142 s., Ankara.

 

Yardımcı Ders Kitabı :

  • Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

 

 TRB121TARLA TARIMI (3+2) 4 AKTS: 7

Tarımın tanımı, tarımın tarihsel gelişimi, Tarla tarımının genel esasları, toprak işleme yöntemleri, tohum, ekim-dikim yöntemleri, gübreler ve gübreleme teknikleri, sulama, ekim nöbeti sistemleri, ön-bitki, ardıl-bitki, nadas, ana ürün, ikinci ürün, ara ürün, hasat-harman işlemleri vb. konuları içermektedir.

Ders Kitabı:

·         Ceylan, A.1994. Tarla Tarımı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 491,520 s.

·         Sencar Ö., Gökmen S., Yıldırım A., Kandemir N. 1997. Tarla Bitkileri Üretimi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fak. Yayınları:3 Tokat.

·         Gencer O. 1995. Genel Tarla Bitkileri. ÇÜ Ziraat Fak. Ders Kitabı No: 42,

·         Adana.Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

  

4.YARIYIL (2. SINIF-BAHAR DÖNEMİ)

GEN216 GENETİK  (3+0) 3 AKTS: 4

Genetik dersi içeriğinde öğrencilere temel genetik kavramları öğretmek, Mendel genetiğini ve modern genetiği tanıtarak ileri genetik konularını anlayabilecek temel hazırlamak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda genetiğe giriş, kalıtım materyalinin tanıtılması, kromozom ve kalıtım, hücrenin yapısı bölünmesi ve döngüsü, genin yapısı ve fonksiyonu,  Mendel genetiği, Mendel genetiğinden sapmalar, eşey oluşumu, bağlantı ve rekombinasyon, rekombinant DNA teknolojisi, mutasyonlar, kromozom mutasyonları, kantitatif genetik, populasyongenetiği  konuları işlenmektedir.

Ders Kitabı:

·         Yıldırım A., Kandemir N., Karadağ Sakin M A., 2010. GENETİK. Nobel Yayın Dağıtım Tic.Ltd.Şti. 270 S.

Yardımcı Ders Kitabı:

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

 

TRB118 TOHUMCULUK BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ (3+2) 4 AKTS:4

Tarımsal üretimde tohumluk önemli bir girdi olarak son yıllarda teknolojik bir ürün niteliği kazanmıştır.  Tohumluklar ar-ge çalışmaları (çeşitli ıslah çalışmaları) sonunda ortaya konmakta, tarımsal bir ürün olarak çoğaltılıp işlenmekte, pazarlanması özel bilgi ve beceri istemektedir. Yeni bir bitki oluşturma şansına sahip her türlü canlı materyale tohumluk denir. Genel anlamda, üretimde kullanılan tohum dediğimiz generatif organla; çelik, yumru, rizom, stolon, soğan, yaprak, çok sayıda doku kültürü materyali gibi vejetatif organların tamamı tohumluk olarak kabul edilmektedir. Bugün bitkisel üretimde üreticilere-yetiştiricilere sunulan tohumlukların üretilmesi aşamasında yapılan her türlü tarla, sera ve laboratuar kontrolleri, tescil işlemleri, ambalajlanması, depolanması ve pazara sunulması tohumluk ürününün teknolojisi olarak değerlendirilmektedir. Tohumluk teknolojisinde işlemler özel sektör ve kamu sektörünün başta üretim aşamasında olmak üzere ve tohumluk hazırlamada çok sayıda kontrol ve gözlemlerin yasalar çerçevesinde yapılmasıyla sürdürülmektedir.

 

Ders Kaynakları :

·         Tohumluk Standartları ve Uygulama Esasları. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 190 s., Ankara.

·         Tarla Kontrol Prensipleri ve Formlar. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 72 s., Ankara.

·         Eser, B.,  Saygılı, H., Gökçöl,  A.,  İlker, E. 2005 (Editörler). Tohum Bilimi ve Teknolojisi. Ege  Üniversitesi, Tohum Teknolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayın No.3, Cilt I ve Cilt II  908 s., Bornova - İzmir.

·         Sağsöz, S. 1995. Tohumluk Bilimi. Atatürk Üniversitesi Yayınları No. 677, Ziraat Fakültesi yayınları No. 302, 299 s., Erzurum.

·         Şehirali, S. 1989. Tohumluk ve Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, 330 s., Ankara.

 

5.YARIYIL (3. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)

TRB301 TOHUMLUK KONTROL VE SERTİFİKASYONU (2+2) 3 AKTS:4

Tohum sertifikasyonunun tanımı ve sertifikasyona neden ihtiyaç olduğu anlatılacaktır. Tohum sertifikasyon sisteminin özellikleri. Sertifikasyon aşamaları. Sertifikasyon kontrolünün yapılması için gerekli koşullar. Tohum üretiminde tarla kontrol zamanları ve kontrol sayısının belirlenmesi. Tohumluk üretiminde tarla gözlemlerinde incelenecek özellikler. Tarla gözlemlerinin sonuçlarının değerlendirilmesi. Tohumluk örnek alma yöntemleri. Tohum gücü özellikleri ve tohum gücü testleri. Tohumluk ithal ve ihracatındaki yasal işlemler ve bunların uygulanma durumları ayrıntılı olarak anlatılacaktır.

Ders Kaynakları :

 

·         Anonim, 2004 a.  Tohumluk Standartları ve Uygulama Esasları. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 190 s., Ankara.

·         Anonim, 2004 b.  Tarla Kontrol Prensipleri ve Formlar. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüğü, 72 s., Ankara.

·         Eser, B.,  Saygılı, G., İlker, E. 2005 (Editörler). Tohum Bilimi ve Teknolojisi. Ege  Üniversitesi, Tohum Teknolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayın No.3, Cilt I ve Cilt II  908 s., Bornova - İzmir.

·         Sağsöz, S. 1995. Tohumluk Bilimi. Atatürk Üniversitesi Yayınları No. 677, Ziraat Fakültesi yayınları No. 302, 299 s., Erzurum.

·         Şehirali, S. 1989. Tohumluk ve Teknolojisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, 330 s., Ankara.

 

TRB303 BUĞDAYGİL YEM BİTKİLERİ (2-2) 2 AKTS: 3

Bu dersin amacı, yem bitkileri içerisinde önemli ürün gruplarından birisini oluşturan buğdaygil yem bitkilerini tanıtmak ve öğrencileri öğrenmelerini sağlamak, buğdaygil yem bitkisi cinsleri hakkında güncel bilgi vermek, buğdaygil yem bitkileri yetiştiriciliğinin esaslarını öğretmek, buğdaygil yem bitkileri tarımının hayvancılıktaki önemi, ülke ve dünya ekonomisine katkısı hakkındaki bilgileri öğrencilere kazandırmak,buğdaygil yem bitkilerinin önemi, yayılma alanları, morfolojileri, teşhis, tanı ve sınıflandırılmaları, zirai özellikleri ve ekonomik önemlerinin yanında ekonomik öneme sahip olan buğdaygil yem bitkilerinin toprak hazırlığı ekim, gübreleme, bakım, hasat ve yararlanma şekilleri gibi konuları öğrencilere aktarmaktır.

Ders Kitabı:

·         Elçi, Ş. 2005. Baklagil ve BuğdaygilYembitkileri, Mart Matbaası, İstanbul.

 

 TRB305 NİŞASTA VE ŞEKER BİTKİLERİ (3+0) 3 AKTS: 3

Ekonomik öneme sahip nişasta ve şeker bitkilerinin bitkisel ve tarımsal özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri ve ıslahı konularında öğrencilere temel bilgileri ve becerileri kazandırmak Türkiye’de nişasta ve şeker bitkileri olarak bilinen veya kullanılan patates, tatlıpatates, yerelması ve şekerpancarı bitkilerinin üretim verileri; insan ve hayvan beslenmesindeki yerleri ile sanayi hammaddesi olarak kullanımları; bitkisel özellikleri; iklim ve toprak istekleri; yetiştirme teknikleri; hasat sonrası fizyolojileri ve depolanması; çeşit ıslah yöntemleri konularında öğrencilere bilgi aktarmak

Ders Kitabı:

 

·         Nişasta ve Şeker Bitkileri  Yazar(lar)      Celal ER  Serkan URANBEY Yayın No: 1504 Ankara Üniv. Ziraat Fak. Vakfı Yayınları No:4, Ankara.

 

·         Ders koordinatörü tarafından hazırlanan basılı ve elektronik ortamdaki ders sunusu.

 

TRB 307 BİTKİ ISLAHININ GENETİK VE SİTOGENETİK İLKELERİ (2+2)3 AKTS: 3

Derste temel genetik, sitogenetik, kalitatif genetik, kantitatif genetik, kalıtım derecesi, heterosis, poliploidi ve tipleri, mutasyon, kısırlık ve uyuşmazlık tipleri ve temel bitki ıslahı konuları ele alınmaktadır. 

Ders kitabı:

·         Sleper, D. A andPoehlman, M. J. 2006. BreedingFieldCrops. BlackwellPublising.

 

Yardımcı Ders Kitabı:

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

 

TRB309 TIBBİ VE AROMATİK BİTKİLER (2+1) 3 AKTS: 2

Tıbbi Bitkilerin Tarihi Gelişimi, Tıbbi Bitkilerin Dünyadaki ve Türkiye’deki önemi, Tıbbi Bitkilerin sınıflandırılmaları, Tıbbi Bitkilerin Ekolojik istekleri, tıbbi ve aromatik bitkilerin tarımı, hasatı ve kurutulması, sekonder bitki metabolitleri ve varyabilite

Ders Kitabı :

·         Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No: 51 Tıbbi Ve Aromatik Bitkiler Bilimi ve Teknolojisi Kitabı

 

Yardımcı Ders Kitabı :

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

 

 

5. YARIYIL SEÇMELİ DERSLER

TRB317 ALLELOPATİ (3-0) 3 AKTS:4

Allelopatiye giriş, Allelokimyasallar, Bitki böcek etkileşiminde allelokimyasalların rolü, Allelokimyasallardan faydalanma yolları, Yonca saponinleri ve allelopati, Orman bitkilerinde allelopati, Turpgil bitkiler ve allelopati, Güvercin bezelyesi ve kadife baklanın allelopatik etkisi,Mimosa ve llex bitkilerinin allelopatik etkileri,Tayvan’da allelopatik çalışmalar, Azot fiksasyonu ve nitrifikasyonu üzerine allelopatik etkiler,Bitkiler arası allelopatik etkileşimler

Ders Kitabı :

·         Kocaçalışkan, İ., 2006. Allelopati, Bizim Büro Basım Yayın, SELANİK CAD. NO:18 D:12 / KIZILAY/ ANKARA.

Yardımcı Ders Kitabı :

  • Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

 

TRB321 SÜRDÜRÜLEBİLİR TARIM (3+0) 3 AKTS: 4

Tarım, çevre, tarımdan kaynaklanan çevre kirliliği, sürdürülebilir tarım kavramı, sürdürülebilir tarım kavramının temel bileşenleri, sürdürülebilir tarım uygulamaları, sürdürülebilir tarım teknikleri, iyi tarım ve organik tarım uygulamaları, yasal düzenlemeler ve sertifikalandırma

Ders Kitabı:

·         Ekolojik (Organik, Biyolojik) Tarım. U. Aksoy, A. Altındişli, Ekolojik Tarım Organizasyon Derneği, Bornova-İzmir, 1998.

·         Sürdürülebilir Tarım Konusunda Yayınlanmış tez ve makaleler.

Yardımcı Ders Kitabı:

·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

 

TRB323 ÇİM ALANLARI TESİS VE AMENAJMANI (Seç.) (3-0) 3 AKTS: 4

 

Çim bitkileri yetiştiriciliğinin tarihçesi, açık yeşil alanların önemi, çim bitkilerinin genel morfolojik özellikleri, çim alanlarının yapımında kullanılan bitkiler, çim bitkilerinin ekolojisi, çim tesisi öncesi toprak ve tohum yatağı ile diğer alt yapının hazırlanması, çim bitkilerinin üretimi, çim ekimi ve biçim süreçlerini kapsayan yetiştirme tekniği esasları, çim tesisi sonrası bakım işlemleri.

 

Ders Kitabı:

  • Açıkgöz, E., 1994. Çim Alanlar Yapım ve Bakım Tekniği. Çevre Ltd. Şti. Yayınları: 4, 1. Baskı, Bursa, 203s.

 

Yardımcı Ders Kitabı:

  • Ders koordinatörü tarafından hazırlanan ders notları, elektronik ortamdaki ders sunusu, çim tesisi konularında yapılan araştırma makaleleri örnekleri

6.YARIYIL (3. SINIF-BAHAR DÖNEMİ)

TRB 304 TARLA BİTKİLERİNDE ORGANİK TARIM(3+0) 3 AKTS: 3

Organik tarımın tanım ve kapsamına ilişkin görüş ve yaklaşımlar, organik tarımda yeni ürün desenleri ve ekim nöbetleri karşılaştırılarak, konvansiyonel tarımla organik tarımın değişik yönlerden karşılaştırılmasına yönelik bilgiler, organik tarım ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de organik tarım, organik tarımın genel kuralları, organik tarımda yetiştirme teknikleri, organik tarımda tarla bitkileri konuları işlenecektir. organik tarımın temel esasları ve önemi, organik tarımda tarım-çevre ilişkisi, organik ve konvansiyonel tarım arasındaki farkları, organik gübreler, organik tarımda hastalık, zararlı ve yabancı otların kontrolü ile biyolojik mücadele yöntemleri, organik Tarımda Yetkili Kontrol ve sertifikasyon firmalarının faaliyetleri konularında bilgiler.

Ders Kitabı;

  • Uygun, A. ve Ahmet Altındişli; 1999. Ekolojik Tarım Ürünleri Üretimi, İhracatı ve Geliştirme Olanakları. İstanbul Ticaret Odası (ITO) yayınları. Yayın No: 70 İSTANBUL
  • Çakmakçı, R., vd., 2005; Organik Tarım. Atatürk Ün. Ofset Tesisleri. ERZURUM.
  • Er, C. (Derleyen), 1998; Organik tarım Ders Notları. Roto. Ank. Ün.Fen Bilimleri Enst. Tarla Bitkileri Anabilim Dalı. ANKARA.
  •  

     TRB306 BAKLAGİL YEM BİTKİLERİ (2+2) 3 AKTS: 4

    Baklagil yem bitkilerinin tarımsal özellikleri ve ekonomik önemleri, baklagil yem bitkilerinin sistematikteki yeri, baklagil yem bitkilerinin genel morfolojik özellikleri, önemli baklagil yem bitkileri (Yaygın yonca, sarı çiçekli yonca, şerbetçi otu yoncası, melez yonca, korunga, yaygın fiğ, macar fiği, koca fiğ, burçak, tüylü fiğ, diğer fiğ türleri, yem baklası, çayır üçgülü, ak üçgül, melez üçgül, Anadolu üçgülü, İskenderiye üçgülü, yer altı üçgülü, kırmızı üçgül, çilek üçgülü, Kafkas üçgülü, Gelemen üçgülü, sarı taşyoncası, ak taşyoncası, gazal boynuzu, yem bezelyesi, geven, taçotu, çemen, acı bakla, yem börülcesi, japon üçgülü, kudzu, krotalarya cinsi)’nin; tarımsal özellikleri, ekolojik istekleri, toprak hazırlığı-ekim-hasat süreçlerini kapsayan yetiştirme tekniği esasları, kullanım alanları, hastalık ve zararlıları.

     

    Ders Kitabı:

    • Manga, İ., Acar, Z., Ayan, İ., 2003. BaklagilYembitkileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No: 7 (Genişletilmiş II. Baskı), Samsun,451s.

     

    • Elçi, Ş.,Açıkgöz, E. Baklagil (Leguminosae) ve Buğdaygil (Gramineae) Yembitkileri Tanıtma Kılavuzu. Afşaroğlu Matbaası.

     

    • Açıkgöz, E., 2001. Yem Bitkileri. Yenilenmiş 3. Baskı, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 182, VİPAŞ Aş Yayın No: 58, Bursa, 584s. 

     

     TRB308 YEMEKLİK TANE BAKLAGİLLER (2-2) 3 AKTS:4

    Yemeklik tane baklagillerin önemi, Türkiye’de ve Dünyada üretim durumu, Nodül oluşumu, Nodül oluşumuna etki eden faktörler, Biyolojik Azot Fiksasyonu, Azotun Bitkiler için önemi, Biyolojik Azot fiksasyonunu etkileyen faktörler, Fasulye yetiştiriciliği ve ıslahı, Börülce yetiştiriciliği ve ıslahı, Nohut yetiştiriciliği ve ıslahı, Mercimek yetiştiriciliği ve ıslahı, Bakla yetiştiriciliği ve ıslahı, Bezelye yetiştiriciliği ve ıslahı

    Ders Kitabı :

    ·         Sepetoğlu, H. 1994. Yemeklik Tane Baklagiller, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları Ders Notları: 24/3, Bornova/İzmir.

     

    ·         Şehirali, S. 1988. Yemeklik Dane Baklagiller, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları:1089, Ankara.

    Yardımcı Ders Kitabı :

    ·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

      

    TRB310   KEYF BİTKİLERİ (2+1) 2 AKTS: 3 

    Tütün, Haşhaş, Çay, Keten, Kenevir, Şerbetçiotu ve Anason bitkilerinin botanik özellikleri, tarımı, kullanım alanları ve işleme teknolojileri konularını öğretmek

    Ders Kitabı:

    ·         Kevseroğlu, K., 2013. Keyf Bitkileri Ders Notları. 390 s. Samsun.

    ·         Er, C., Yıldız, M., 2007. Keyf Bitkileri. A.Ü. Ziraat Fakültesi, Yayın No:1555. 239 s. Ankara.

     

    Yardımcı Ders Kitabı:

    ·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

    TRB314 TARLA ÜRÜNLERİNİN STANDARDİZASYONU VE DEPOLANMASI  (3+0) 3 AKTS: 3

    Tarla bitkilerinde uygulanan standartlar. Tarla bitkileri üretiminde standartlara uygun üretimin üreticiye, tüketiciye ve ekonomiye sağladığı faydalar. Ulusal ve uluslararası standartların tanımı.

    Kaynaklar:

    • http://www.tse.gov.tr Tüzük. T.C. Resmi Gazete (310799). Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü, 31 Temmuz 1999. Sayı: 23772,Yürütme ve İdari Bölümü Sayfa 2-5.
    • Anonymous, 2013. Ekonomik ve teknik dergi. TSE yayını.

    Yardımcı Ders Kitabı:

    ·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

    6.YARIYIL SEÇMELİ DERSLER

    TRB318 ENERJİ BİTKİLERİ (3+0) 3 AKTS: 3

    Dersin amacı enerji sağlayan başlıca bitkiler, bu bitkilerden elde edilen ürünlerin enerji kaynağı olarak kullanılması ve enerji kaynağı türlerinin elde edilme yöntemleri, kullanılması konularında öğrencilere temel bilgiler kazandırmaktır. Ders kapsamında bitkisel yağ üretiminde yararlanılan başlıca yağlı tohumlu bitkiler (aspir, hintyağı, kolza, soya, ayçiçeği vb), Nişasta ve selüloz üretiminde kullanılan bitkilerin üretim durumu, enerji kaynağı olarak kullanılması, biyodizel, bioetanol ve biyogaz’ın elde edilme yolları, enerji, enerjiye kolay erişim gibi konular anlatılmaktadır. Fosil yakıtlara alternatif bitkisel kaynaklı fosil yakıtların katılması zorunluluğu ve çevreye etkileri de anlatılmaktadır. Enerji bitkilerinin iklim istekleri Türkiye’de yetişme olanakları hakkında genel bilgiler verilmektedir.

    Ders Kitabı:

    • Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

     

    TRB324 DOKU KÜLTÜRÜ LAB. TEKNİKLERİ 3+0) 3 AKTS:3

    Giriş (Bitki Doku Kültürleri hakkında genel bilgi Bitki doku kültürü nedir? Bitki doku kültürlerinde kullanılan genel terimler Bitki doku kültürü teknikleri Bitki doku kültürünün avantajları Doku kültürü işlemlerinin aşamaları Bitki doku kültürü çalışmalarına başlarken dikkat edilmesi gereken konular nelerdir? Sterilizasyon teknikleri Çalışma ortamının sterilizasyonu Besin ortamlarının, alet ve ekipmanların sterilizasyonu - Otoklav ve buhar sterilizasyonu - Filtre sterilizasyonu - Mikrodalga sterilizasyonu Bitki materyallerinin yüzey sterilizasyonu Sterilizasyon için genel prosedür Laboratuvarda kullanılan cihazlar), Başlangıçtan günümüze doku kültürü çalışmalarındaki gelişmeler, Kültür yapma tekniği, Besin ortamları ve hazırlanmaları, Bitkisel özdeklerin seçimi, alımı ve aseptik işlemler, Sterilizasyon Teknikleri, Kültür şartları, Bitki Doku Kültürü Yöntemleri (Kallus ve Hücre Kültürü, Meristem Kül-türü, Anter Kültürü, Protoplast Kültürü, Embriyo Kültürü), Organogenesis ve Embriyogenesis hakkında bilgi ve uygulama yapılmasını kapsamaktadır.

    Ders Kaynakları :

    • Babaoğlu, M., Gürel, E., Özcan S., Bitki Biyoteknolojisi (PlantBiotechnology)”Doku Kültürü Uygulamaları” (Vol 1. TissueCultureandits Applications), S.Ü. Vakfı Yayınları, ISBN: 975-6652-04-7, (2001).
    • Özcan S., Gürel, E., Babaoğlu, M., Bitki Biyoteknolojisi (PlantBiotechnology)”Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları”(vol.2. GeneticEngineeringandits Applications) ISBN: 975-6652-05-5, (2001).
    • Koblitz, H. , Zell- undGewebezüchtungbeiPflanzen, GustavFischerVerlag Stuttgart (1972).
    • Butcher, D.N.,Ingram, D.S., PlantTissueCulture, by Edward Arnold Limited, ISBN: 0713125586, (1976).

     

     7. YARIYIL (4. SINIF-GÜZ DÖNEMİ)

     TRB401 ÇAYIR MERA YÖNETİMİ      (3+0) 3 AKTS: 4

    Tarihçe, çayır, mera ve yayla tanımları, sınıflandırmaları; çayır yönetimi, mera yöntemi kavramlarının açıklanması; mera kullanımının temel ilkeleri; çayır mera kültürleri ile tarla tarımı sistemleri arasındaki farklılıklar; istatistiklerle Dünyada ve Türkiye’de çayır mera alanlarının durumu, kaba yem karşılama potansiyeli; çayır meraların önemi ve işlevleri, sorunları; çayır mera kültürünün bitki fizyolojisi ile ilişkisi (Diğer bilim dalları ile ilişkisi, fotosentez, yaprak alanı, depo organları, yedek besin maddeleri, bitkilerde büyüme kinetiği, büyüme, otlatma ve biçmenin büyüme üzerine etkileri, biçme veya koparmanın bitki üzerindeki etkileri); çayır mera bitkilerinin üreme ve yayılma biyolojileri (Üreme şekilleri ve bunun faydalanma tekniği yönünden önemi; yayılma şekilleri ve bunun faydalanma tekniği yönünden önemi); çayır mera kültürünün bitki ekolojisi ile ilişkisi (Bitki ekolojisi, ekolojik faktörler, bitki ekolojisinin çayır mera idaresindeki önemi, klimaks vejetasyonun teşekkülü-primersüksesyon, vejetasyonun gelişmesi, klimaks vejetasyonun bozulması-bozulmaya etki eden faktörler, sekondersüksesyon-klimaks vejetasyonun değişmesi, değişim safhaları, azalan bitkiler-çoğalan bitkiler-yabancı otlar, mera durumu); vejetasyon çalışmalarında uygulanan yöntemler; çayır alanlarından faydalanma ve bunların bakımı; meralardan faydalanma ve bunların bakımı; çayır ve meralarda yabancı ot sorunu ve mücadele yöntemleri; çayır ve meraların gübrelenmesi; suni çayır mera tesisi; Türkiye’de, çayır ve meralarda yapılan çalışmaların araştırma bulguları ile değerlendirilmesi

     

    Ders Kitabı:

    • Altın, M.,Gökkuş, A., Koç, A., 2011. Çayır ve Mera Yönetimi (1. Cilt, Genel İlkeler). T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Baskı ve Cilt: Onur Grafik, Ankara, 376s.
    • Altın, M.,Gökkuş, A., Koç, A., 2011. Çayır ve Mera Yönetimi (2. Cilt, Temel İlkeler). T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Baskı ve Cilt: Onur Grafik, Ankara, 314s.
    • Gençkan, M.S., 1985. Çayır-Mer’a Kültürü Amenajmanı Islahı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 483, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova-İzmir, 655s.
    • Bakır, Ö., 1987. Çayır-Mer’a Amenajmanı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 992, Ders Kitabı: 292, Ankara, 362s.

     

    Yardımcı Ders Kitabı:

    • Ders koordinatörü tarafından hazırlanan ders notları, elektronik ortamdaki ders sunusu

     

     TRB403 LİF BİTKİLERİ (2+2) 3 AKTS: 4

    Lif bitkilerinin tarihi, gelişimleri, ekonomik önemi, kullanım alanları, lif bitkilerinin elde edilme yöntemleri, lif bitkilerinin bitkisel ve tarımsal özellikleri, lif kalite özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri, verim ve kalitelerinin artırılması ve lif bitkileri ıslahı konularında temel bilgiler öğrencilere teorik ve uygulamalı olarak anlatılmaktadır.

      Ders Kitabı:

    ·         Mert, M, 2017. Lif Bitkileri, Nobel Akademik Yayıncılık, Yayın No: 1734, Ankara.

    ·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

     

    TRB405 BİTKİ ISLAHI    (3+0) 3 AKTS: 4

    Bitki ıslahının temel ilkeleri, bitkilerde üreme sistemleri, kalıtım,kısırlık, uyuşmazlık, kendine ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri, hastalıklara dayanıklılık ve mutasyon ıslahı, biotik ve abiyotik streslere dayanıklılık ıslahı, serin iklim tahılları, sıcak iklim tahılları, yemeklik tane baklagiller, nişasta-şeker bitkileri, yağ bitkileri, lif bitkileri, yem bitkileri ıslah yöntemleri konularındaki temel bilgiler öğrencilere teorik olarak anlatılmaktadır.

     

    Ders Kitabı:

    ·         Şehirali, S, Özgen, M., 2007. Bitki Islahı, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, Yayın No: 1553, Ankara.

    ·         Carena, M. J., 2009. Handbook of PlantBreeding, Cereals. North Dakota StateUniversity,Department of PlantSciences.

    ·         file:///C:/Users/dell/Downloads/9780387722948-t1.pdf

    ·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

     

     TRB407 SERİN İKLİM TAHILLARI (2+2)3 AKTS:4

    Tahılların ekonomik önemi ve adaptasyonları, danenin, çimlenmenin, vegetatif ve generatif gelişmenin morfoloji ve fizyolojisi, ürün depolama ve standardizasyonuna ilişkin karşılaştırmalı bilgiler, buğday, arpa, yulaf, çavdar ve tritikaleden oluşan serin iklim tahıl cinslerinin ekonomik önemi, kökeni ve taksonomisi, tescili, çeşitlerin tanımı, iklim ve toprak istekleri, yetiştirme teknikleri, (ekim nöbeti toprak işleme, gübreleme,ekim, tohumluk, bakım, hasat harman), hastalık ve zararlıları ürün standardizasyonu ve değerlendirilmesi.

    Ders Kaynakları :

    • Elçi, Ş.,Kolsarıcı, Ö. ve Geçit, H.H. 1994. Tarla Bitkileri (2. Baskı). Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı. Yayın no:1385, Ders kitabı:399, Ankara.
    • Kün, E. 1988. Serin İklim Tahılları. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Ders kitabı, Yayın no: 1032. Ders kitabı:299. Ankara.
    • Yürür, N. Serin İklim Tahılları. 1994. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fak. Ders Kitabı Yayın No:7-030-0256.s:250. Bursa
    • Quısenberry, K.S.,Reitz, L.P. 1967.WheatandWheatImprovemet. AmericanSociety of Agronomy. 560 page. Madison, Wisconsin, USA 53711.
    • Polunin, N. 1965. Wheat ( Botany, CultivationandUtilization) World Crops Boks.422 page. New York.

     7. YARIYIL SEÇMELİ DERSLER

    TRB413 VEJETASYON ETÜD VE ÖLÇMELERİ (3+0+0)  AKTS: 4

    Mera (yapay, doğal, koyun, keçi, at, vadi, dağ vb), çayır (doğal, yapay, vadi,vb) yayla ve vejetasyonun tanımları, vejetasyon ölçme yöntemleri (şerit, lup, quadrat, foroğraf, gözle tahmin), mera alanlarında verimi belirleme teknikleri (biçme, tahmin, dolaylı yöntemler)

    Ders kitabı

    ·         Altın, M.,Gökkuş, A., Koç, A. 2005. Çayır Mera Islahı. T.C. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı. Çayır-Mera Yem Bitkileri ve Havza Geliştirme Daire Başkanlığı, Ankara.

    • Altın, M.,Gökkuş, A., Koç, A. 2011. Çayır ve Mera Yönetimi. . T.C. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı. Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara

     

    TRB415 BOYA BİTKİLERİ(3+0)3 AKTS: 4

    Bu derste; Boya bitkilerinin önemi ve tarihçesi, boya bitkilerinde üretim, boya bitkilerinin değerlendirilmesi, doğamızda yetişen önemli boya bitkileri, boya bitkilerinin yararlanılan organları, dünyada kültürü yapılan önemli boya bitkileri, ülkemizde kültürü yapılan önemli boya bitkileri, boyar maddelerin tanımı, boyar maddelerin önemi, boyama yöntemleri, boya bitkilerinin ekonomik önemi incelenecektir.

    Ders Kitabı :

    • Türkiye’de Yetişen Bazı Önemli Boya Bitkilerinin Üretim Teknikleri ve Elde Edilen Renklerin Haslık Dereceleri. Mustafa Demir 2006

    Yardımcı Ders Kitabı:

    • Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar

     

     TRB417 TARIMSAL PROJE HAZIRLAMA  (3+0) 3 AKTS: 4

    Proje fikri, proje kavramı arasındaki farklılık, iyi bir projenin özellikleri, proje döngüsü yönetimi, swot analizi, sorun analizi, hedef analizi, paydaş analizi, mantıksal çerçeve matrisi, proje çeşitleri, bütçenin oluşturulması, örnek projelerin sunumu ve tartışılması.

    Ders Kitabı:

    ·         Yurdakul, O., Proje Hazırlama ve Değerlendirme. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 147, Ders Kitapları Yayın No: A-48, Adana.

    ·         Rehber, E., Erkuş, A., 2007. Tarımda Proje Hazırlama. Uludağ Üniversitesi, 146 s.

    ·         Proje Planlama ve Proje Hazırlama Eğitimi Ders Notları.44 s.

    Yardımcı Ders Kitabı:

    ·         Dersi veren öğretim üyesinin ders notları

      

    8.YARIYIL (4.SINIF-BAHAR DÖNEMİ)

    TRB402 YAĞ BİTKİLERİ(3+0) 3 AKTS: 4

    Bu dersin amacı, ekonomik öneme sahip yağ bitkilerinin bitkisel ve tarımsal özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri ve ıslahı konularında öğrencilere temel bilgileri ve becerileri kazandırmaktır. Türkiye’de yağ bitkileri olarak bilinen veya soya, ayçiçeği, yerfıstığı, susam, kolza ve aspir vb. bitkilerinin üretim verileri; insan ve hayvan beslenmesindeki yerleri ile sanayi hammaddesi olarak kullanımları; bitkisel özellikleri; iklim ve toprak istekleri; yetiştirme teknikleri; hasat sonrası fizyolojileri ve depolanması; çeşit ıslah yöntemlerini öğrencilere öğretmektir.

    Ders Kitabı:

    • Arıoğlu, H.H., 2007. Yağ Bitkileri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No:220, Adana
    • Ders koordinatörü tarafından hazırlanan basılı ve elektronik ortamdaki ders sunusu.

     

    TRB408 SICAK İKLİM TAHILLARI (2+2)3 AKTS:4

    Tahılların genel özellikleri ile serin ve sıcak iklim tahılları arasındaki başlıca benzerlik ve farklılıkları, Sıcak iklim tahıl cinsleri hakkında güncel bilgiler, Sıcak ikim tahıl yetiştiriciliğinin esasları nelerdirÇeltik, mısır, darı, (kocadarı, kumdarı, cin darı) ve kuşyemi tahıl cinslerinden her birinin ekonomik önemi, kökeni ve taksonomisi, kültür çeşitleri, adaptasyonları, yetiştirme teknikleri, ürün standardizasyon ve değerlendirmesi, hastalık ve zararlıları, genel ıslah amaç ve yöntemleri.

    Ders Kaynakları :

    • Emeklier, Y. 1994. Sıcak İklim Tahılları. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 1296, Ankara.
    • Kün, E., 1986. Tahıllar II (Sıcak İklim Tahılları). Ankara Üniv. Ziraat Fak. Ders kitabı, Yayın No: 1360. Ders kitabı:394. Ankara.
    • Elçi, Ş.,Kolsarıcı, Ö. ve Geçit, H.H. 1994. Tarla Bitkileri (2. Baskı). Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı. Yayın no:1385, Ders kitabı:399, Ankara.
    • Olson, R.A.,andK.J.Frey, 1987. NutritionalQuality of CerealGrains : GeneticandAgronomicImprovement. AmericanSociety of Agronomy, Inc. # 28 in theseriesAgronomy, pps 511., Madison, Wisconsin, USA.
    • Sprague, G.F. andDudley, J.W. 1992.(Ed).CornandCornImprovement. AmericanSociety of Agronomy, Inc. Agronomy No.18, pps.986, USA.
    • Sürek, H. 2002. Çeltik Tarımı. Hasad Yayıncılık Ltd.Şti. Atlan Matbaası, 240 s., Kadıköy- İstanbul Yardımcı Kaynaklar Anonim, 2001.
    • Acaroğlu, M. 2003. Alternatif Enerji Kaynakları. Nobel Yayın Dağıtım, Adakale Sk. No.16/2, 342 s., Kızılay-Ankara.

     


Dr. Öğr. Üyesi ÖZGE UÇAR
Güncelleme : 5.06.2023 11:05:50