Siirt Üniversitesinden:
SİİRT ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE
SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1– (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; Siirt Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarının ön lisans ve lisans kayıt, eğitim-öğretim ve sınav
esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Siirt
Üniversitesinin Tıp Fakültesi ve Veteriner Fakültesi dışındaki fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokullarındaki kayıt, eğitim-öğretim ve sınav
esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 5,14, 43, 44, 45, 46 ve 49 uncu maddeleri ile 19/11/1992 tarihli
ve 3843 sayılı Kanunun 5, 6 ve 7 nci maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer
Sistemini,
b) Birim: Üniversiteye bağlı
fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarını,
c) Kurul: Fakülte, yüksekokul ve
meslek yüksekokulu kurulunu,
ç)
Çift anadal programı: Başarı koşulunu ve diğer koşulları sağlayan
öğrencinin üniversitenin iki diploma programından eşzamanlı olarak ders
alıp iki ayrı diploma alabilmesini sağlayan programı,
d) Değişim programları: Yurt
içi/yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarıyla protokol çerçevesinde
yürütülen programları,
e) Ders kredisi: Bir yarıyıl
içinde haftada bir saatlik teorik ders 1 krediyi, öğretim programındaki
uygulamalı derslerin 1 saati ½ krediyi,
f) Ortak diploma programları:
İlgili birim kurulunun kararı, Senatonun önerisi ve Yükseköğretim Kurulunun
onayıyla yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumuyla imzalanan protokol ve
anlaşmalar çerçevesinde ortaklaşa yürütülecek lisans/ön lisans eğitimine
yönelik diploma programını,
g) Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığı: Siirt Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığını,
ğ) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
h) Rektörlük: Siirt Üniversitesi
Rektörlüğünü,
ı) Senato: Siirt Üniversitesi
Senatosunu,
i) Sertifika programı:
Üniversitede bir uzmanlık alanına yönelik bağımsız olarak açılan ve
dersleri ön lisans ve lisans programlarına ders transferi yapılamayan
programı,
j) Uzaktan eğitim: Öğretim
etkinliklerinin bilişim teknolojilerine dayalı olarak planlandığı ve
yürütüldüğü, öğrenci ile öğretim elemanı ve öğrencilerin kendi aralarında
karşılıklı etkileşimine dayalı eşzamanlı/eşzamansız biçimde verilen
öğretimi,
k) Üniversite: Siirt
Üniversitesini,
l) Üniversite Yönetim Kurulu:
Siirt Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
m) Yandal programı:
Üniversitede bir diploma programına kayıtlı öğrencinin öngörülen koşulları
taşıması kaydıyla, Üniversite içinde ayrı bir lisans programı anlamı
taşımayan ve diploma programı yerine geçmeyen ve belirli bir konuya yönelik
sınırlı sayıda dersin karşılığında sertifika verilen programını,
n) Yönetim Kurulu: Fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokulu yönetim kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kayıt-Kabul, Kayıt Yenileme, Kayıt Sildirme,
İlişik Kesme,
Yatay ve Dikey Geçişler, Kayıt Dondurma
Öğrenci kabulü
MADDE 5 – (1) Üniversiteye bağlı fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokulu programlarının birinci sınıflarına öğrenci
kabulü, ÖSYM tarafından düzenlenen sınav sonuçlarına göre yapılır.
(2) Özel yetenek gerektiren
programların sınavları ile seçme ve yerleştirme işlemleri, Yükseköğretim
Kurulu kararları çerçevesinde Rektörlüğün belirleyeceği usul ve esaslara
göre Üniversite tarafından yapılır.
(3) Yabancı uyruklu öğrencilerin
Üniversiteye kayıtları, ilgili mevzuat ile Rektörlük tarafından belirlenen
ilke ve şartlar çerçevesinde yapılır.
Kayıt işlemleri
MADDE 6 – (1) Üniversiteye yeni kayıt
yaptıracak öğrencilerin kayıt tarihleri ÖSYM'nin belirlediği tarihler
arasında yapılır. Belirlenen tarihlerde kayıt yaptırmayan adaylar kayıt
haklarını kaybeder. Kayıt için istenilen belgeler ÖSYM ve Üniversite
tarafından belirlenir.
(2) Üniversiteye kesin kayıt
yaptırmaya hak kazanan öğrenciler, kayıt işlemlerini Yükseköğretim Kurulu
ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre ilan edilen süreler içinde,
e-devlet üzerinden veya Üniversite tarafından belirlenip ilan edilen kayıt
merkezlerinde şahsen ya da belirlediği yasal vekili aracılığıyla kayıt
yaptırabilir. Öğrencinin adrese dayalı nüfus kayıt sisteminde yer alan
adresi veya kayıt işlemlerinde beyan etmiş olduğu tebligat adresidir.
(3) Kayıt için istenen
belgelerin e-devlet üzerinden doğrulanması durumunda belge istenmeksizin
adayın kaydı yapılır ancak e-devlet üzerinden sorgulanmayan/doğrulanamayan
belgelerin ise aslı veya onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve
adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın yazılı beyanına dayanılarak
işlem yapılır. Kesin kayıt yaptıran öğrencilerin sunduğu bilgi ve
belgelerin doğru olmadığı anlaşılırsa ilgili yönetim kurulu tarafından
kayıtları iptal edilir. Söz konusu şahıslara verilen diploma dâhil tüm
belgeler iptal edilerek haklarında gerekli kanuni işlem yapılır.
(4) Üniversiteye kayıt olmak
isteyen yabancı uyruklu adaylar ile Üniversitenin başka bir yükseköğretim
kurumu ile uluslararası ortak yürüteceği programlara kayıt yaptıracakların
kayıt işlemleri, 28/12/2006 tarihli ve 26390 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarının Yurtdışındaki Kapsama Dâhil
Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi
Hakkında Yönetmelik ile diğer mevzuat hükümlerine ve Senato kararlarına
göre yapılır.
(5) Kayıt için belirtilen
sürelerde kesin kayıt işlemlerini yaptırmayanlar, Üniversite öğrencisi olma
hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak iddia edemez.
(6) Öğrenci, Yükseköğretim
Kurulu ve/veya Üniversite tarafından belirlenen esaslara göre kaydını
yaptırır.
Kayıt yenileme ve ders kayıt
koşulu
MADDE 7 – (1) Birinci ve ikinci yarıyıl
öğrencileri kayıtlı oldukları programdaki tüm dersleri almakla yükümlüdür.
Lisans programlarındaki dersler zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur.
Seçmeli dersler, öğrencinin zorunlu dersler dışında kendi alanı içinden
veya dışından ve kendi isteği ile aldığı derslerdir. Öğrenci bu dersi,
kayıtlı olduğu programdaki seçmeli ders adı ile açılmış derslerden
seçebileceği gibi başka programların aynı dönemdeki ortak seçmeli dersler
arasından da seçebilir.
(2) Öğrenci, hiç almadığı ya da
devam şartı sağlamadığı ders/dersleri öncelikle almak zorundadır. Bu
dersler farklı dönemlerde ise en alttaki dönem derslerinden başlamak şartı
ile bulundukları döneme ait dersleri alır. Derslerin toplamı öğrenci
danışmanının onayını almak kaydıyla her yarıyılda en az 30 AKTS, üçüncü
yarıyıldan itibaren şartları sağlaması durumunda en çok 45 AKTS, yaz
okulunda açılan derslerden ise en çok 3 dersi geçmemek şartıyla en fazla 16
AKTS kredilik derse kayıt yaptırabilir. Yaz okulu sonu itibarıyla mezun
olma durumundaki öğrenci ise 4 dersi geçmemek üzere en fazla 20 AKTS
kredilik derse kayıt yaptırabilir. Üst sınıftan ders alan öğrencilerin
aldıkları derslerin başarı notları genel ağırlıklı not ortalamasına
katılır.
(3) Öğrenciler; her yarıyıl
başında akademik takvimde belirtilen süre içerisinde bilgisayar ortamında
kayıtlarını yenilemek ve danışmanlarına onaylatmak zorundadır. Ancak harç
yatırmakla yükümlü olan öğrenciler, harçlarını yatırdıktan sonra kayıt
işlemlerini gerçekleştirebilir. Ders kayıt sürecinde haklı veya geçerli bir
nedeni olmadan kaydını yenilemeyen, ayrıca mazeretleri ilgili yönetim
kurulu tarafından kabul edilmeyen öğrenciler; o yarıyıldaki derslere,
sınavlara giremez ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Mazeretleri
nedeniyle kayıt süresi içerisinde kaydını yenilemeyen öğrencilerin, kayıt
yenileme süresinin bitimini izleyen beş işgünü içerisinde ilgili birime
dilekçe ile başvurması gerekir. İlgili yönetim kurulu tarafından
mazeretlerinin uygun görülmesi halinde kayıt işlemi yapılır. Öğrenci
akademik danışmanının onayını almak koşuluyla ilgili dönemin ekle/sil
haftası içinde ders değiştirebilir, ders bırakabilir veya yeni
derse/derslere kaydolabilir.
(4) Ders/derslere kayıt ve
yenileme işlemlerinin tümünden öğrenciler sorumlu olup bu işlemleri
kendileri yapmakla yükümlüdürler.
(5) Üçüncü yarıyıldan itibaren
ön şartlı dersler hariç, kayıtlı oldukları programda bulundukları yarıyıla
kadar almaları gereken derslerin tümünü alarak başarılı olan ayrıca genel
akademik başarı not ortalamaları 3.00 ve üstü olan öğrenciler, bir
yarıyılda alabileceği azami 45 AKTS’yi aşmayacak şekilde bir üst
sınıftan en fazla 15 AKTS’yekarşılık ders alabilir.
(6) (Ek:RG- 06/08/2019-30854) Öğrenciler, akademik ortalamaları
yükseltmek için koşullu geçtiği (CD,DC,DD) dersleri, bulundukları dönemde
45 AKTS’yi aşmayacak şekilde tekrar alabilir. Ancak genel akademik
ortalamanın hesaplanmasında tekrar edilen derslerden alınan son not
geçerlidir.
Kayıt dondurma
MADDE 8 – (1) Kayıt dondurmak isteyen
öğrencilerin derslerin başlama tarihini takip eden üçüncü haftanın son
işgünü mesai bitimine kadar dilekçe ile müracaatta bulunmaları gerekmekte
olup bu tarihten sonraki kayıt dondurma talepleri işleme alınmaz. Kayıt
dondurmak isteyen öğrenciler kayıt dondurma talepleri için ilgili akademik
birimin öğrenci işlerine başvurur. Talebin uygun görülmesi halinde başvuru
tarihi esas alınarak kayıt dondurma işlemi ilgili birimin yönetim kurulu
kararı ile öğrenci otomasyon sistemine işlenir. Öğrenciye bir yarıyıl veya
bir öğretim yılı süreyle izin verilebilir. Bu izin, toplam öğrencilik
süresinde iki yılı (dört yarıyılı) geçemez. Bu şekilde izin alan öğrenci,
derslere devam edemez ve öğrencilik haklarından yararlanamaz. İzni biten
öğrenci, ayrıldığı yarıyıl başından itibaren öğrenciliğine devam eder.
Kayıt dondurulan süre ile ilgili olarak, daha önce katkı payı ödenmiş ise
iade edilmez. Öğrencinin kayıt dondurduğu sürede öğrenim ücreti/öğrenci
katkı payı ödeyip ödemeyeceği ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
Öğrenciler, kayıt dondurma başvurularının sonuçlarını izlemek ve öğrenmekle
yükümlüdür.
(2) Öğrencinin kaydının dondurulabilmesi
için haklı ve geçerli nedenlerin bulunması gerekir. Haklı ve geçerli
nedenler şunlardır:
a) Sağlık sorunu nedeniyle
öğrenimine ara vermek zorunda kalması ve bunu üniversite hastaneleri veya
diğer sağlık kuruluşlarından alınacak sağlık raporu ile belgelendirmesi,
b) 2547 sayılı Kanunun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt
bendinin üçüncü paragrafı uyarınca, eğitim-öğretimin aksaması sonucunu
doğuracak olaylar dolayısıyla öğrenime Yükseköğretim Kurulu kararıyla ara
verilmesi,
c) Mahallin en büyük mülki
amirince verilecek bir yazıyla belgelenmiş olması koşuluyla, doğal afetler
nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması,
ç) Anne, baba, kardeş, eş veya
çocuğunun ölümü ya da ağır hastalığı halinde bakacak başka kimsesinin
bulunmaması nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu
belgelendirmesi ve bu durumun ilgili birim yönetim kurulunca kabul
edilebilir olması,
d) Ekonomik nedenlerle izin
talep eden ve bu durumunu belgeleyen öğrencinin, ilgili yönetim kurulunun
izniyle eğitim ve öğretimine ara verilmesi,
e) Genel hükümlere göre
kesinleşmiş bir mahkûmiyet halinin veya 13/1/1985 tarihli ve
18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliğine göre yükseköğretim kurumundan süreli olarak çıkarma
cezası dışındaki hallerin bulunması,
f) Öğrencinin askerlik tecil
hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması sureti ile askere alınması,
g) Öğrencinin tutukluluk hali,
ğ) İlgili birim yönetim kurulu
tarafından mazeret olarak kabul edilecek diğer hallerin ortaya çıkması.
Kayıt sildirme
MADDE 9 – (1) Öğrenciler; ilgili birime
dilekçe ile başvurarak kendi istekleriyle kayıtlarını sildirebilirler.
Kaydı silinen öğrenciye, ödemiş olduğu harç ve ücretler iade edilmez.
İlişik kesme
MADDE 10 – (1) Öğrencilerin aşağıda
belirtilen durumlarda Üniversite ile ilişiği kesilir:
a) Öğrencinin, Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre yükseköğretim kurumundan
çıkarma cezası almış olması.
b) Öğrencinin sağlık nedeniyle
öğrenimine devam edemeyeceğini, sağlık kuruluşlarından alınacak sağlık
raporu ile belgelendirmesi ve raporun ilgili yönetim kurulu tarafından
kabul edilmesi.
(2) Kendi isteği ile kaydı
silinen veya mezun olarak Üniversiteden ayrılan öğrencilerin ilişik kesme
işlemlerini yapmaları şarttır.
(3) Öğretim dili tamamen veya
kısmen yabancı dil olan programların hazırlık sınıfını 2 yıl içinde
başarıyla tamamlayamayan öğrencilerin programdan ilişiği kesilir.
(4) Azami öğrenim süresi içinde
4 yıl üst üste katkı payı/öğrenim ücretini ödemeyen ve kayıt yenilemeyen
öğrenci için ilgili birimin teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün onayıyla
öğrencinin ilişiği kesilir.
(5) Yatay geçiş yolu ile başka
bir yükseköğretim kurumuna geçiş yapan öğrencilerin Üniversiteyle ilişiği
kesilir.
Yatay ve dikey geçişler
MADDE 11 – (1) Kurum içi ve kurumlar arası
yatay geçişler 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans
Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile
Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile
Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Meslek yüksekokulu
mezunlarının Siirt Üniversitesine bağlı lisans programlarına dikey
geçişleri 19/2/2002tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları
Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine
göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretimle İlgili Esaslar
Eğitim-öğretim türleri
MADDE 12 – (1) Üniversitede, ilgili
kurulların kararı ve Senatonun onayı ile örgün eğitim, yaygın eğitim,
ikinci öğretim, açıköğretim, uzaktan eğitim, programları açılabilir.
Eğitim-öğretim takvimi ve
dönemleri
MADDE 13 – (1) Üniversiteye bağlı fakülte
ve yüksekokullarda eğitim-öğretim, Senatonun belirlediği akademik takvime
göre yürütülür.
(2) Bir eğitim-öğretim yılı
yarıyıl esasına göre yapılır. Eğitim-öğretim süresi bir yılda güz ve bahar
olmak üzere en az on dört haftalık iki yarıyıldan oluşur. Senato gerekli
gördüğü hallerde yarıyıl sürelerini değiştirebilir.
Eğitim-öğretim süresi
MADDE 14 – (1) Bir yıl süreli yabancı dil
hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın ön lisans programlarını azami dört yıl, lisans programlarını
azami yedi yıl içinde başarı ile tamamlayarak mezun olamayanlar, 2547
sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili
döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile
öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve
sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer
haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
(2) Öğrenim süresinin
hesaplanmasında kayıt dondurma süreleri dikkate alınmaz; ancak
Üniversiteden uzaklaştırma cezası alan öğrencilerin bu süreleri öğretim
süresinden ve devamsızlıktan sayılır.
Eğitim-öğretim programları
MADDE 15 – (1) İlgili birimlerde; teorik ve
uygulamalı zorunlu dersler, seçmeli dersler, seminer, staj, uygulama,
klinik, atölye ve laboratuvar çalışmaları ve inceleme, gezi,
ödev, bireysel çalışma, sınava hazırlanma, alan ve kütüphane çalışmaları,
mezuniyet-bitirme tezi, proje ve benzeri diğer etkinlikler yer alabilir.
(2) Eğitim programlarında yer
alacak zorunlu teorik ve uygulamalı derslerin yarıyıllara dağılımı,
yapılacak değişiklikler, bölüm/anabilim dalının önerisiyle ilgili
kurullarca düzenlenerek Senatonun onayına sunulur. Seçmeli dersler
bölüm/anabilim dalının önerisi, ilgili kurulların kararı ve Senatonun
onayıyla açılır veya kaldırılır. Eğitim programlarında görev alacak öğretim
elemanları ile ders ve uygulama çizelgeleri her yarıyılın başında ilgili
kurullarca düzenlenerek ilan edilir.
(3) Atatürk İlkeleri
ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve yabancı dil dersleri, bütün
öğrenciler için verilen zorunlu ortak derslerdir. Bütün bu dersler en az
iki yarıyıl olarak programlanır ve uygulanır.
(4) Eğitim-öğretim
programlarında staj, işyeri eğitimi olan fakülte/yüksekokul/meslek
yüksekokullarında, öğrencilerin staja, işyeri eğitimine başlama şartları
ile uygulama esasları, eğitim-öğretimin özelliği göz önünde bulundurularak,
ilgili kurulun teklifi ile Senato tarafından düzenlenir. Eğitim-öğretim programlarında
zorunlu staj olmayan fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokullarında ise isteğe
bağlı olarak öğrenci staj yapabilir. Bu öğrenciler içinde staja başlama
şartları ile staj uygulama esasları için aynı usul uygulanır.
Derslerin kredi değerleri
MADDE 16 – (1) Haftada bir saat teorik
ders, iki saat teorik ders uygulaması, laboratuvar, atölye ve klinik
çalışması gibi uygulama çalışmaları ve üç saatlik inceleme, gezi, ödev,
sınava hazırlanma, bireysel çalışma, mezuniyet tezi, proje çalışmaları gibi
diğer etkinlikler bir kredidir. Alınan derslerin Avrupa Kredi Transfer
Sistemine (AKTS) karşılık gelen kredi değerleri bu Yönetmelikteki esaslar
çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.
(2) Bir akademik yılı herhangi
bir yükseköğretim kurumunda tam zamanlı olarak tamamlamak için gereken
toplam çalışma zamanına göre ilgili dersin ne kadarlık çalışma
gerektirdiğini belirtmek için AKTS kullanılır. 1 AKTS, 25-30
saatlik öğrenci çalışma yükü karşılığı olup bir akademik eğitim-öğretim
yılı 60 AKTS ve 1500-1800 saat iş yüküne tekabül eder. Dört yıllık lisans
programlarının en az 136 kredi, iki yıllık ön lisans programlarının ise en
az 68 kredilik dersleri kapsaması gerekmektedir.
(3) Bir öğrencinin mezun
olabilmesi için ön lisans programlarında en az 120, lisans programlarında
en az 240 AKTS almış olması gereklidir.
Ön koşullu dersler
MADDE 17 – (1) Ön koşullu dersler ve
koşulları, bu dersleri veren bölüm tarafından gerekçeleri belirtilerek
ilgili kurula önerilir ve bu kurulların onayından sonra kesinleşir. Ön
koşul niteliğindeki dersler başarılmadıkça ön koşula bağlı olan dersler
alınmaz.
Derslere devam
MADDE 18 – (1) Öğrenciler; derslere,
uygulamalara, öğretim elemanlarınca uygun görülen çalışmalara ve sınavlara
katılmak zorundadır. Öğrencilerin devam durumları ilgili öğretim elemanı
tarafından izlenir. Teorik derslerin %30’undan, uygulamalı derslerin
%20’sinden fazlasına katılmayan öğrenci o dersin sınavlarına giremez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci Yükümlülükleri ve Sınavlar
Sınav çeşitleri ve düzenlenmesi
MADDE 19 – (1) Sınavlar; ara sınav, mazeret
sınavı, yarıyıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve muafiyet
sınavından oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü
ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Güz ve bahar dönem sonu (final)
sınavları, ait oldukları yarıyıl sonlarında yapılır. Dönem sonu
sınavlarının yapılacağı yer, dekanlık/yüksekokul müdürlüğünce belirlenir ve
ilk sınavdan en az on gün önce ilan edilir. Öğrenciler, ilan edilen gün,
saat ve yerde sınava girmek, kimlik belgeleri ile istenecek diğer belgeleri
yanlarında bulundurmak zorundadırlar. Ara sınava mazereti nedeniyle
katılmayan öğrenciler hariç, diğer öğrenciler sınavlara katılmazlarsa
başarısız sayılır.
(2) Sınavlarda kopya çekenler,
kopya çekme girişiminde bulunanlar veya kopya çekilmesine yardım edenler
ile sınav kâğıtlarının incelenmesi sırasında kopya çektiği ya da
çekilmesine yardım ettiği belirlenen öğrenciler, o sınavlardan sıfır almış
sayılır ve haklarında Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre işlem yapılır. Sınav not çizelgeleri ve sınav kâğıtları
sınavın yapıldığı dönem sonuna kadar ilgili birimin öğrenci işleri bürosuna
teslim edilir. Sınav not çizelgeleri ve sınav kâğıtları, ilgili birim
tarafından mezuniyetten sonra en az iki yıl saklanır.
(3) Engelli öğrencilerin engel
durumları göz önünde bulundurularak mevcut mevzuat çerçevesinde ilgili
birim yönetim kurulunca özel eğitim-öğretim programı ve sınav yöntemleri
uygulanabilir.
Sınav çeşitleri
MADDE 20 – (1) Üniversitede uygulanan
sınavlar; ara sınav, mazeret sınavı, yarıyıl sonu sınavı, bütünleme sınavı,
tek ders sınavı ve muafiyet sınavından oluşur.
Ara sınav
MADDE 21 – (1) Her ders için her yarıyıl en
az bir ara sınav yapılmak koşuluyla, ara sınavların sayı, kapsam, biçim ve
değerlendirme esasları fakülte/yüksekokul kurulu kararı ile belirlenir.
Aynı yarıyıla ilişkin derslerden en çok ikisinin ara sınavı aynı günde
yapılabilir.
Mazeret sınavı
MADDE 22 – (1) Ara sınava giremeyen
öğrencilerden haklı ve geçerli mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul
edilenler; ara sınav haklarını aynı yarıyıl içinde dekanlık/yüksekokul
müdürlüğünce belirlenen gün, yer ve saatte kullanırlar. Mazeret sınavları
için ikinci bir mazeret sınavı yapılmaz. Yarıyıl sonu sınavları için
mazeret sınavı açılmaz. Rektörlükçe Üniversiteyi temsil etmek üzere
görevlendirilen öğrenciler mazeret sınavına alınır.
(2) Sağlık mazereti nedeniyle
ara sınava veya ara sınavlara giremeyen öğrencilerin giremedikleri ara
sınav veya sınavlara girebilmeleri için; herhangi bir sağlık kuruluşundan
sağlık kuruluşuna giriş yaptırılan saatin gösterildiği sağlık raporu almış
olmaları gerekir. Yönetim kurulu sağlık raporu üzerindeki saati kontrol
ederek öğrencinin mazeret sınavına girip/girmemesine karar verir. Öğrenci,
rapor süresince devamsız sayılır.
(3) Sağlık raporu alarak mazeret
sınavına girmek isteyen öğrenciler, sağlık raporlarını bağlı bulundukları
akademik birimin sekreterine raporun alındığı tarihten itibaren 5 işgünü
içerisinde ulaştırmak zorundadır.
(4) Ara sınavına girilen dersler
için sağlık raporu kabul edilmez.
Yarıyıl sonu sınavı
MADDE 23 – (1) Yarıyıl sonu sınavı, dersin
devam koşulunun yerine getirilmiş olması kaydıyla yarıyıl sonunda ilgili
kurullar tarafından ilan edilen yer ve zamanlarda yapılır.
Bütünleme sınavı
MADDE 24 – (1) Bütünleme sınavına, yarıyıl
sonu sınavına girme hakkına sahip olduğu halde sınava katılamayan veya
sınava girdiği halde başarısız olan öğrenciler girebilir.
Tek ders sınavı
MADDE 25 – (1) Mezuniyet durumunda olup
sadece bir dersten başarısız olan öğrencilere güz ve bahar yarıyılı sonunda
tek ders sınavı açılır. Yapılacak sınavda alınan not ara sınavlar dikkate
alınmadan değerlendirilir. Öğrencinin gireceği tek ders sınavının ait
olduğu yarıyıl için belirlenen öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretini yatırması
zorunludur. Tek ders sınavıyla ilgili olarak aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) Eğitim-öğretim programındaki
tüm dersleri alıp da devam koşulunu sağlayan, ancak mezuniyetleri için
başarısız tek dersi kalan öğrenciler ilgili yarıyılda dersin açılıp açılmadığına
bakılmaksızın akademik takvimde belirtilen sürelerde ilgili bölüm
başkanlığına başvurularını yaparak, akademik takvimde belirtilen tarihte
tek ders sınavına girebilirler.
b) Mezuniyetleri için tüm
derslerden devam şartını yerine getirerek geçer not aldığı halde mezun
olmak için gereken 2,00 GANO’sunu sağlayamayan öğrencilere
seçecekleri bir dersten, öğrenimi süresince bir kez olmak üzere akademik
takvimde belirlenen tarihlerde tek ders sınav hakkı verilir.
c) Tek ders sınavı sonucunda en
yüksek notu (AA) alması halinde dahi genel not ortalamasını
2,00’yeyükseltemeyecek öğrenciye tek ders sınav hakkı tanınmaz.
(2) Bitirme çalışması,
yönlendirilmiş çalışma ve yaz stajı gibi uygulamaları tamamlamamış
öğrenciler de tek ders sınavına girebilirler.
Muafiyet sınavı
MADDE 26 – (1) Zorunlu yabancı dil hazırlık
sınıfı bulunmayan birimlere yeni kaydolan öğrenciler için eğitim-öğretim
yılı başında ortak zorunlu yabancı dil dersinden muafiyet sınavı
açılabilir. Bu sınav ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
(2) Önceki öğrenmelerin
tanınması amacıyla Senato kararı ile başka ortak zorunlu derslerden de
muafiyet sınavı açılabilir.
Sınavlara giriş şartları
MADDE 27 – (1) Muafiyet sınavı dışındaki
sınavlara girebilmek için; kayıt yenilemiş olmak, teorik derslerin en az %
70'ine devam etmek, uygulamalı derslerin uygulamalarının en az % 80'ine
katılmak ve uygulamalarda başarılı olmak gerekir. Ancak, teorik derslerde
bir defa devam almış olan öğrenci, bir daha devam etmek zorunda değildir.
Uygulamalarda başarısızlık halinde ders tekrar alınır.
(2) Bir ders ile uygulamasının
ayrı sınavlarla değerlendirilmesine ve gerektiğinde bunların birbiriyle
bağlantılı olduğuna ilgili kurul karar verir.
Ders başarı notu
MADDE 28 – (1)Bir dersteki başarı
notu, öğrencinin yıl içerisindeki aktivitelerinin ve sınavlarının birlikte
değerlendirilmesiyle belirlenir.
(2) Eğer bir derste herhangi bir
aktivite yapılmamışsa öğrencinin bir dersi başarmış sayılması için; yarıyıl
sonu veya bütünleme sınavlarında en az 50 puan almak koşuluyla, ara
sınavlarının ortalamasının %40'ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınav
sonuçlarının %60'ının toplamı aşağıdaki tabloya göre harf notu ve katsayısı
olarak derecelendirilir.
(3)Yıl içindeki çalışmalarından
ara sınav dışında kalan ödev, proje gibi tüm aktiviteler “Diğerleri” olarak
adlandırılır ve değerlendirme sonucu otomasyon sisteminde ayrı bir not
olarak girilir. Bu aktivitelerin başarı notuna katkı oranı ilgili öğretim
elemanı tarafından belirlenir. Herhangi bir dersten yapılacak aktivitelerin
başarı notuna katkısı ilgili yönetim kurulu kararı alınarak birim öğrenci
işleri daire başkanlığına bildirilir.
(4) Bir dersin başarılmış
sayılabilmesi için, yarıyıl sonu veya bütünleme sınavı notunun, tam notun %
50’sinden, ders başarı notunun da tam notun % 50’sinden az olmaması
gerekir.
(5) Bir öğrenciye verilecek
yarıyıl başarı notu olarak bu maddede belirtilen hususlar göz önünde
tutularak, öğretim elemanı tarafından aşağıda gösterilen notlardan biri
verilir:
NOT
ARALIĞI HARF NOTU KATSAYI DERECELER
90-100 AA 4,00 GEÇER
86-89 AB 3,75 GEÇER
81-85 BA 3,33 GEÇER
76-80 BB 3,00 GEÇER
70-75 BC 2,75 GEÇER
65-69 CB 2,33 GEÇER
60-64 CC 2,00 GEÇER
57-59 CD 1,75 KOŞULLU
GEÇER
54-56 DC 1,33 KOŞULLU
GEÇER
50-53 DD 1,00 KOŞULLU
GEÇER
0-49 FF 0,00 GEÇMEZ*
F1 GEÇMEZ,
DEVAMSIZ
F2 GEÇMEZ,
SINAVA GİRMEDİ
G GEÇER
(Kredisiz Dersler)
K GEÇMEZ
(Kredisiz Dersler)
M GEÇER
(Muaf Edilen Dersler)
a) F1 notu: Devamsız,
genel ve yapılmasına karar verildiği takdirde bütünleme sınavlarına girme
hakkı olmayan öğrencilere verilir. Tek başına başarı notu olmamasına rağmen
devamsız olan öğrencilere de ara sınav notu olarak F1 notu
verilir.
b) F2 notu: Devam
eden, ancak genel veya yapılmasına karar verildiği takdirde bütünleme
sınavına girmeyen öğrencilere verilir. Tek başına başarı notu olmamasına
rağmen ara sınava girmeyen öğrencilere de ara sınav notu
olarak F2 notu verilir.
c) G notu: Kredisiz derslerden
başarılı olan öğrenciler için verilir.
ç) K notu: Kredisiz derslerden
başarısız olan öğrenciler için verilir.
d) M notu: Öğrencinin muaf
tutulduğu dersler için verilir.
(6) (Yürürlükten Kaldırma: RG - 06/08/2019-30854)
(7) Öğrencinin bir programdan
mezun olabilmesi için alması gereken tüm dersleri başarmış ve genel
akademik başarı not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir. Ortalaması 2,00’nin altında
kalan öğrencilerin ortalamalarını 2,00’ye yükseltebilmek için notu CD
ve altı olan derslerden tekrar ders almaları gerekmektedir.
Akademik başarı not ortalamaları
MADDE 29 – (1) Öğrencilerin akademik başarı
not ortalamaları, dönem sonunda Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından
hesaplanır. Bu hesaplama sırasında, öğrencinin dönem akademik başarı not
ortalaması ve genel akademik başarı not ortalaması olmak üzere iki ortalama
elde edilir. Bir yarıyılın akademik başarı not ortalamasını hesaplamak
için; öğrencinin bir yarıyılda aldığı derslerden elde ettiği notlar ile o
derslerin AKTS kredisi değerlerinin çarpımından oluşan toplam AKTS kredisi
bulunur, daha sonra bütün derslerden alınan toplam AKTS kredisi, derslerin
AKTS kredisi değerleri toplamına bölünür. Bu değer akademik başarı not
ortalaması olarak adlandırılır. Genel akademik başarı not ortalaması
yarıyıl akademik başarı not ortalamasının hesaplanmasındaki yol izlenerek
öğrencinin Üniversiteye girişinden itibaren almış olduğu derslerin tümü
dikkate alınarak hesaplanır.
Sınav sonuçlarına itiraz
MADDE 30 – (1) Öğrenciler sınav
sonuçlarına, sınav sonuçlarının otomasyon sisteminde ilan edilmesinden
itibaren beş işgünü içerisinde ilgili bölüme dilekçe vererek itiraz
edebilirler. İtirazlarla ilgili esaslar şunlardır:
a) İtiraz üzerine, maddi hata
yönünden sınav kâğıdı, dersin öğretim elemanı tarafından, konunun kendisine
intikal ettirilmesinden itibaren en geç üç işgünü içerisinde incelenir,
sonuç yazılı ve gerekçeli olarak ilgili birime bildirilir, ilgili birimce
iki işgünü içerisinde sonuç ilan edilir.
b) Sonucun ilanı itibariyle iki
işgünü içerisinde, ikinci defa itiraz edilmesi halinde, müracaat ilgili
dekanlığa/müdürlüğe yapılır. Dekan veya müdür, ilgili kurulun kararı ile
dersi okutan öğretim elemanı dışında ilgili bölümdeki öğretim
elemanlarından en az üç kişilik komisyon kurarak, sınav evrakını yeniden
incelettirir, en geç iki işgünü içerisinde inceleme tamamlanarak sonuç
yazılı ve gerekçeli olarak ilgili birime bildirilir, ilgili birimce iki
işgünü içerisinde sonuç ilan edilir.
(2) Öğrenci itirazı olmadan ilan
edilen sınav sonucunda herhangi bir maddi hatanın öğretim elemanı
tarafından fark edilmesi halinde öğretim elemanı, düzeltme talebini ve
gerekçeli başvurusunu akademik takvimde belirtilen sınav not girişlerinin
öğrenci otomasyon sistemine girilmesinin son gününden itibaren iki işgünü
içerisinde ilgili dekanlık veya müdürlüğe yapmak zorundadır.
(3) Not değişikliği, ilgili
yönetim kurulunun kararı ile ivedi olarak Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına
bildirilir. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca öğrenci otomasyon sisteminde
gerekli düzeltme yapılır.
Muafiyet ve intibak
MADDE 31 – (1) ÖSYM tarafından yapılan
sınava girerek, birinci sınıfa kesin kaydını yaptıran öğrenciler, öğrenime
başlayacakları eğitim-öğretim yılının başlamasından itibaren on beş gün
içinde başvurmaları halinde, daha önce kayıtlı oldukları diğer
yükseköğretim kurumlarından başarmış oldukları derslerden ilgili yönetim
kurulu kararı ile muaf kabul edilebilir. Bu tarihten sonraki başvurular
dikkate alınmaz. AKTS değerleri dikkate alınarak eğitime başlayacağı
yarıyıl aşağıdaki tabloya göre yapılır. Ancak; ön lisans programında
2 nci sınıfa intibakı yapılan öğrenci, mezun olabilmek için Siirt
Üniversitesinden en az 30 AKTS’lik ders almalıdır. Lisans
programında 4 üncü sınıfa intibakı yapılan öğrenci mezun olabilmek için
Siirt Üniversitesinden en az 60 AKTS’lik ders almalıdır. Bu
durumda intibak ettirilen süre azami öğrenim süresinden düşülür.
Kredi
Transferi Yapılan AKTS Toplamı Sınıf
0-45 1
46-90 2
91-135 3*
136-180 4*
* Ön lisans öğrencileri hariç.
(2) Muafiyet başvurusunda
bulunulan her dersin AKTS’sinin en az eşdeğer olması ve ders
içeriklerinin en az %75 uyumlu olması gerekmektedir.
(3) (Değişik :RG- 06/08/2019-30854) Öğrencinin diğer yükseköğretim
kurumlarından aldığı derslerin notları, söz konusu yükseköğretim kurumunun
not geçme sistemine göre başarılı ise öğrenci o derslerden muaf olur. Muaf
olunan dersler genel akademik ortalamasına dahil edilir.
(4) ÖSYM tarafından
yerleştirilen öğrencilerin muaf edilen derslerin notları genel akademik
ortalamaya katılmaz.
(5) Öğrencilerin yaz okulunda
diğer üniversitelerden alarak başarılı olduğu derslerin notları otomasyon
sistemine işlenerek genel not ortalamasına dahil edilir.
(6) İntibak ettirildiği üst
sınıfta öğrencinin alması gereken haftalık ders yükü 45 AKTS’ den fazla
olamaz.
(7) Üniversitede lisans programında
kayıtlı öğrencinin aynı anda Üniversitede örgün ön lisans programına devam
etmesi durumunda lisans programında başarılı olduğu ders veya dersleri her
yarıyıl başında ön lisans programındaki ders veya derslerden muaf olmak
için başvuru yapabilir, ders veya derslerden ilgili yönetim kurulu kararı
ile muaf kabul edilebilir. Ancak ön lisans programında başarılı olunan ders
veya dersler aynı anda lisans programındaki ders veya derslere
saydırılamaz.
(8) Üniversite ile yurt içi veya
yurt dışındaki diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılan anlaşmalar
uyarınca kurumlar arasında öğrenci değişim programları uygulanabilir.
Değişim programı süresi içinde öğrencinin Üniversitedeki kaydı devam eder
ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Değişim programları, ikili
anlaşmalar ve YÖK tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(9) Öğrencilerin değişim
programları kapsamında devam edecekleri ders, uygulama, staj ve benzeri
faaliyetleri; öğrencinin kendi program müfredatındaki ders, uygulama, staj
ve benzeri faaliyetlere eşdeğerliği, danışmanın teklifi ve ilgili bölüm
başkanının önerisi üzerine ilgili birim yönetim kurulu kararı ile değişim
programına gitmeden önce belirlenir.
(10) Yurt içi ve yurt dışı
öğrenci değişim programları kapsamında öğrencinin aldığı dersler hakkında,
danışmanın önerisi de dikkate alınarak ilgili birim yönetim kurulu
kararıyla intibak işlemi yapılır.
(11) Eşdeğerliliği tanınan ve
intibakı yapılan derslerin kredi ve notları, transfer kredisi olarak
sayılır ve öğrencinin not döküm çizelgesine işlenir. Not sistemine göre
elde edilen başarı notlarının 4’lük sisteme dönüştürülmesinde YÖK
tarafından belirlenen dönüştürme tabloları ve AKTS not dönüşümü sistemi
kullanılır.
(12) Yurt dışından ikili anlaşma
veya uluslararası ilişkiler çerçevesinde Üniversiteye gelen öğrencilerin
işlemleri, ikili anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre ilgili birim
yönetim kurullarının kararları ile yürütülür. Öğrencilere seçtikleri
dersler ve başarı durumlarını gösterir not döküm çizelgesi verilir.
(13) (Ek:RG- 06/08/2019-30854) Diğer yükseköğretim kurumlarından
Üniversitenin eş değer programlarına yatay geçişle geçen öğrencinin kaydı
eş değer sınıfa yapılır. İlgili birim yönetim kurulunca intibak
ettirilemeyen dersler alttan ders olarak alınır. Ancak her dönem de
alabileceği ders yükü 45 AKTS’den fazla olamaz.
Kalite süreçleri
MADDE 32 – (1) Eğitim-öğretim süreçlerinin
sürekli iyileştirilmesine yönelik iç ve dış kalite güvencesi uygulamaları
ve eğitim-öğretimin devamına ilişkin diğer hususlar, Yükseköğretim
Kurulunun bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak Senato
tarafından belirlenir.
Çift anadal programı
MADDE 33 – (1)
Çift anadal programına alınacak öğrenciler için Siirt
Üniversitesi Çift Anadal Programı Yönergesindeki usul ve esaslara
göre işlem tesis edilir.
Yandal programı
MADDE 34 – (1) Yandal programına
alınacak öğrenciler için Siirt Üniversitesi Yandal Programı
Yönergesindeki usul ve esaslara göre işlem tesis edilir.
Yaz okulu
MADDE 35 – (1) Yaz okulunda ders alan
öğrenciler için Siirt Üniversitesi Yaz Okulu Yönergesindeki usul ve
esaslara göre işlem tesis edilir.
Özel öğrenci
MADDE 36 – (1) Herhangi bir
yükseköğretim programına kayıtlı olan öğrencilerin; kendi
üniversitelerindeki hakları saklı kalmak kaydıyla, Siirt Üniversitesinin
veya diğer üniversitelerin yükseköğretim programlarından ders alan
öğrenciler için Siirt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Özel Öğrenci
Yönergesindeki usul ve esaslara göre işlem tesis edilir.
Akademik danışmanlık
MADDE 37 – (1) Eğitim ve öğretimin düzenli
bir biçimde yürütülmesini sağlamak ve öğrencilerin sorunlarının çözümüne
yardımcı olmak için bölüm başkanlığının önerisi ilgili birim tarafından
ders kayıtları başlamadan önce her öğrenci için bir akademik danışman
görevlendirilir. Akademik danışmanlar Siirt Üniversitesi Öğrenci
Danışmanlığı Yönergesine göre faaliyetlerini sürdürür.
Mezuniyet
MADDE 38 – (1) Öğrenciler, bu Yönetmelikte
belirtilen koşulları ve kayıtlı bulundukları eğitim-öğretim programları
için ilgili kurullarca belirlenen yükümlülükleri yerine getirerek
mezuniyete hak kazanırlar.
(2) Bir öğrencinin mezun
olabilmesi için ön lisans programlarında en az 120, lisans programlarında
en az 240 AKTS kredisi almış olması gereklidir.
Diploma ve diploma eki
MADDE 39 – (1) Diploma ve diploma eki
verilmesi için Siirt Üniversitesi Diploma, Diploma Eki, Geçici Mezuniyet
Belgesi ve Diğer Belgelerin Düzenlemesine İlişkin Yönerge doğrultusunda
işlem tesis edilir.
Disiplin işleri
MADDE 40 – (1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yürütülür.
Tebligat ve adres bildirme
MADDE 41 – (1) Tebligat; öğrencinin
kendisine elden veya Üniversiteye bildirdiği adrese iadeli taahhütlü olarak
yapılır. Ancak Üniversiteye bildirilen adresin eksik veya yanlış olması
halinde MERNİS’teki adresi tebligat adresi olarak kabul edilir.
Adrese yapılmış tebligat öğrenciye yapılmış sayılır.
(2) Öğrenciler, ilgili birim ve
Üniversitenin resmi internet sitesinde yapılan duyuruları takip etmekle
yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetmelikte hüküm bulunmayan
haller
MADDE 42 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim
Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 43 – (1) 5/6/2012 tarihli
ve 28314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Siirt Üniversitesi Ön Lisans ve
Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2018-2019 Eğitim-Öğretim
yılından önce kayıt yaptırmış olan öğrenciler; 43 üncü madde ile
yürürlükten kaldırılan yönetmelik hükümlerine tabidirler.
Yürürlük
MADDE 44 – (1) Bu Yönetmelik 2018-2019
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 45 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Siirt Üniversitesi Rektörü yürütür.
|